Sökning: "läsa böcker barn"

Visar resultat 16 - 20 av 124 uppsatser innehållade orden läsa böcker barn.

  1. 16. "Vi har inte högläsning, fröknarna bara läser för oss" : En diskursanalytisk studie av barns perspektiv och barnperspektiv på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sarah Svedberg; Sara Olsson; [2021]
    Nyckelord :barnperspektiv; diskursanalys; förskollärare; högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra barns och pedagogers diskurser kring högläsning i förskolan. Detta då vi har uppmärksammat att det finns en tydlig kunskapslucka när det kommer till studier som handlar om högläsning där barns perspektiv behandlas. De flesta studier fokuserar mer på pedagogerna samt de didaktiske val de gör. LÄS MER

  2. 17. Flerspråkighet i förskolan : En studie om hur pedagoger uppmuntrar flerspråkiga barn för att lära sig det svenska språket

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bala Bahadin Mohamad; Hala Raad; [2021]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; modersmål; kommunikation; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Flerspråkiga barn har ökat i förskolan visar tidigare forskning och statistik. Detta leder till att det ställs större krav på förskolor och pedagoger, vilket i sig innebär att det blir mer och mer viktigt att ha kunskap om flerspråkighet inom förskolläraryrket. LÄS MER

  3. 18. Hur förskollärare stödjer barn med inlärningssvårigheter : Med utgångspunkt från språk och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Adolfsson Emma; [2021]
    Nyckelord :Preschool children; Support; Difficulties; Mathematics; Language; Förskolebarn; stöd; svårigheter; matematik; språk;

    Sammanfattning : Syftet för detta arbete har varit att se hur personal inom förskolor kan stödja barn som har svårigheter inom matematik och språk. Men också om det går att tydligt se och om man kan diagnotisera svårigheterna. LÄS MER

  4. 19. "Att läsa är jätteviktigt..." : En studie om vad elever 9-16 år väljer att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Revemark; Marina Walldorf; [2021]
    Nyckelord :Läslust; läsundervisning; läsvanor; motivation; sociala medier.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få kunskap om vad elever läser, deras läsvanor och läslust i åldrarna 9-16 år, så att lärare och speciallärare ska kunna möta elevers intresse och entusiasm och stimulera deras läsutveckling. De tre frågeställningarna löd: Hur ofta och vad läser barn i åldern 9-16 år? Vad är elevers uppfattning om läsning? samt vad kan och brukar lärare göra för att motivera elevernas läsintresse? Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet som menar att människan använder sig av sina olika resurser, såväl språkliga, intellektuella som fysiska för att ta till sig kunskap. LÄS MER

  5. 20. Upplevelser av att vara barn till en förälder som är drabbad av psykisk ohälsa : Analys av ett narrativ

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lillemor Brinkman; Jenny Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Upplevelse; psykisk ohälsa; barn; omvårdnad; kvalitativ innehållsanalys; narrativ;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa kan anses vara ett folkhälsoproblem och är dessutom omgärdat av stigma. Detta försvårar dels för den sjuke, men även för dess anhöriga att söka vård. Barn till föräldrar drabbade av psykisk ohälsa riskerar i större utsträckning att själva drabbas. LÄS MER