Sökning: "läsa böcker barn"

Visar resultat 11 - 15 av 124 uppsatser innehållade orden läsa böcker barn.

  1. 11. Att läsa digitalt : En kvalitativ studie om några lärares uppfattningar av digitala verktyg i svenskämnets läsundervisningi årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Love Jonsson; [2021]
    Nyckelord :reading; digital tools; digitalization; identity; sociocultural perspective; läsning; digitala verktyg; digitalisering; identitet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I ett samhälle där barn spenderar mer tid framför datorn än att läsa i böcker, kan enligt forskning en medvetenhet kring digitala verktyg gynna läsutvecklingen. Denna studie belyser uppfattningar om digitala verktyg i läsundervisningen hos fem verksamma lärare i grundskolans årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 12. Läslust? : Ett elevperspektiv på läsengagemang vid läsning av skönlitteratur inom svenskämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Emma Uddas; [2021]
    Nyckelord :Läsning; skönlitteratur; fiktionsprosa; engagemang; motivation; läslust; läsintresse; gymnasiet; svenska;

    Sammanfattning : I undersökningar såsom PISA framkommer att de allra flesta barn och tonåringar saknar läslust när det gäller läsning i och för skolans svenskundervisning. Dessutom finns en minskning av andelen ungdomar som läser av fri vilja och för att det är underhållande. LÄS MER

  3. 13. Läsning - en kvinnlig företeelse? : En studie om högläsningsvanor i relation till elevers attityd kring läsning ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Vendela Bergfors; Sofia Pihlblad; [2021]
    Nyckelord :Didaktik Genus Läsattityder Högläsning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med denna studie är att undersöka läsvanor och attityder utifrån ett genusperspektiv. Detta genom undersökning av högläsningvanor hos vårdnadshavare till barn i två utvalda F-3 klasser. LÄS MER

  4. 14. Det levande biblioteket : Att öka intresset hos barn för att besöka bibliotek via rörliga AR-bokomslag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Fanny Olsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Fysiska biblioteksbesök minskar år för år rapporterar Kungliga Biblioteket (2019) samtidigt som unga läser allt mindre på fritiden (Sveriges Radio, 2019). Rapporten “Unga Berättar” från 2018 har visat att unga har ett intresse av att läsa böcker men att besöka bibliotek lockar desto mindre (Hedemark, 2018). LÄS MER

  5. 15. Barnlitteraturens dolda hemligheter : En litteraturstudie av genusroller i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Robin Magnusson; Edvard Holmlund; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; genus; könsidentitet; könsroller; motsatsschema; multimodala böcker;

    Sammanfattning : Samhället lägger stort fokus på könsroller och genustänk samtidigt som Skolverket lägger fokus på att elever behöver läsa mer i skolan. Därför har vi valt att analysera hur könsroller framställs i barnlitteratur. LÄS MER