Sökning: "language and reading disabilities"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden language and reading disabilities.

  1. 1. ChatGPT as an assistive technology to enhance reading comprehension for individuals with ADHD

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ronya Tamdjidi; Dante Pagès Billai; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; assistive technologies; Attention Deficit Hyperactivity Disorder; ADHD; artificial intelligence; reading comprehension;

    Sammanfattning : Recent advances in artificial intelligence and natural language processing have led to the development of new assistive technologies for people with disabilities. This study builds on these advancements to investigate whether the AI-driven chatbot ChatGPT can assist individuals with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in better comprehending and recalling written text. LÄS MER

  2. 2. ”wow, vad bra du är på korta ord och vilket minne du har!” : En studie om hur förebyggande insatser och hälsofrämjande förhållningssätt kan påverka elever i språklig sårbarhet vid stadieövergången mellan årskurs 3 och 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Axelsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Stadieövergången mellan årskurs 3 och 4 kan vara särskilt sårbar för elever med lässvårigheter. För att lärare ska ha möjlighet att stödja elever i språklig sårbarhet krävs kunskaper om vad som är särskilt sårbart, vilka insatser som kan implementeras och hur elever gynnas av det. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelse i grundsärskolan : en studie utifrån pedagogers perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Beng-Elof Nilsson; Emma Petersson; [2021]
    Nyckelord :Cognitive science perspective; inference teaching; intellectual disability; neuropsychiatric disability; reading comprehension; sociocultural perspective;

    Sammanfattning : The study describes educators´ perceptions of reading comprehension for students with intellectual disabilities and neuropsychiatric disabilities in compulsory special school grades 7–9 for students who read the subject Swedish. The study also sheds light on the strategies educators´ use to make texts comprehensible and provide support in reading comprehension. LÄS MER

  4. 4. Det kooperativa lärandets påverkan på elever med olika förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Olsson; Johan Heiling; [2020]
    Nyckelord :cooperative learning; group work; math*; learning disabilities; second language learning; grade school;

    Sammanfattning : Cooperative learning is a very common working method in grade school. The purpose of this study is to identify the effects that cooperative learning has on students with different abilities. Several articles covering different abilities have been selected for our analysis. LÄS MER

  5. 5. Beyond the Standard

    Master-uppsats, Konstfack/Institutionen för design, inredningsarkitektur och visuell kommunikation (DIV)

    Författare :Marthe Kulseth; [2020]
    Nyckelord :Standard; Standardization; Poststandardization; Go beyond the standard; People with disabilities; Intellectual disability; Spatial border; housing to people with intellectual disability; Selbu; Interior architect; Material Diversity; An Attempt to Explain. A letter from my dyslexic self; dyslexia;

    Sammanfattning : In order to contribute to equality, we must go beyond the standard. I want to learn from people with disabilities and the spatial border they are faced with, by exploring the responsibility I have been given, through claiming a role that affects our built environments. LÄS MER