Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om relationen mellan barns lek och deras tidiga lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Susanna Monemar; Christina Bergqvist; [2017]
    Nyckelord :mathematics; play; learning; national math standards; schoolification; commitment; matematik; lek; lärande; läroplansmål; skolifiering; engagemang;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur några förskollärare beskriver relationen mellan barns lek och deras tidiga lärande i matematik. Ur ett sociokulturellt perspektiv ses leken ha stor betydelse för barns lärande. LÄS MER

  2. 2. Lekens betydelse för lärande av matematik i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar om lekens betydelse och bidragande roll för barns lärande av matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Erica Thuresson; Evelina Bengtsson; [2015]
    Nyckelord :Lek; matematik; barns lärande; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ undersökning som belyser förskollärares uppfattningar om lekens betydelse för barns lärande av matematik i förskolans verksamhet. Målsättningen med undersökningen är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar om lekens betydelse och bidragande roll för barns utveckling av matematiska kunskaper i planerade och spontana aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarn som inte leker : - lekens betydelse för lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Hanna Kvist; Anna-Lena Friberg; [2014]
    Nyckelord :Barn; lek; trygghet; miljö; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barn som inte leker i förskolan. Vårt syfte med denna undersökning är att verksamma förskollärare ska få större förståelse samt ökad kunskap varför kan det vara så att vissa barn inte tycks leka?Studien innehåller två frågeställningar som känns relevanta när det kommer till barn som inte leker. LÄS MER

  4. 4. Barns lek i förskolan : Utifrån ett miljö- och lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Alexander Hossmark; [2014]
    Nyckelord :förskola; miljö; lek; lärande;

    Sammanfattning : Leken har ett väsentligt utrymme när det gäller barnens tid i förskoleverksamheten. Det är viktigt att utrymme för lek ges då den gynnar barns utveckling. LÄS MER

  5. 5. Barns fria lek och lärande i förskolan ur ett föräldraperspektiv : - ur ett föräldraperspektiv

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elisabet Folkesson; Sophie Svensson; [2014]
    Nyckelord :Lek; lärande; föräldrar; förskola;

    Sammanfattning : Studien ska ge läsaren en inblick i hur föräldrarnas uppfattning är kring den fria leken och lärande. Nyfikenheten kring lek och lärande väcktes då kunskapsmålen i den nya reviderade läroplanen för förskolan har tagit överhand. Begreppet kunskap förekommer betydligt fler gånger än begreppet lek. LÄS MER