Sökning: "Elisabet Folkesson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Elisabet Folkesson.

  1. 1. Bueno… ¡hombre! ¡Qué conversación! : Un estudio sobre los marcadores discursivos conversacionales en los libros de enseñanza en Suecia

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för moderna språk

    Författare :Elisabet Folkesson; [2014]
    Nyckelord :Marcadores discursivos conversacionales; pragmática en la enseñanza; input; libros de enseñanza; Español L2;

    Sammanfattning : La visión de aprendizaje de las lenguas en Suecia es de un enfoque funcional y comunicativo en el cual se hace relevante incluir más pragmática en la enseñanza. Los planes de estudio de las lenguas modernas manifiestan la necesidad de obtener una competencia comunicativa y por ello esta monografía estudia el input de los marcadores discursivos conversacionales (MDC) en los diálogos en los libros de enseñanza para ver si los alumnos pueden desarrollar una competencia comunicativa en el caso de los MDC. LÄS MER

  2. 2. Barns fria lek och lärande i förskolan ur ett föräldraperspektiv : - ur ett föräldraperspektiv

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elisabet Folkesson; Sophie Svensson; [2014]
    Nyckelord :Lek; lärande; föräldrar; förskola;

    Sammanfattning : Studien ska ge läsaren en inblick i hur föräldrarnas uppfattning är kring den fria leken och lärande. Nyfikenheten kring lek och lärande väcktes då kunskapsmålen i den nya reviderade läroplanen för förskolan har tagit överhand. Begreppet kunskap förekommer betydligt fler gånger än begreppet lek. LÄS MER

  3. 3. ¿Who son represented y cómo? : En intersektionell studie av genus och etnicitet i läroböcker i engelska och spanska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Berndalen; Elisabet Folkesson; [2014]
    Nyckelord :lärobok; engelska; spanska; textanalys; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Med bakgrund i att många lärare använder läroböcker i sin undervisning och att skolan ska låta värdegrunden gensomsyra undervisningen så undersökte vi hur genus och etnicitet uttrycks i böckerna i de två världsspråken engelska och spanska. Vi valde att undersöka genus och etnicitet ur ett intersektionellt perspektiv då vi ser deras växelverkan i identitetsprocessen som sedan påverkar maktstrukturer i samhället. LÄS MER