Sökning: "logiskt"

Visar resultat 21 - 25 av 243 uppsatser innehållade ordet logiskt.

  1. 21. Det är logiskt att anpassa sig till logiken : En experimentell studie om hur nutida plattformars logik påverkar trovärdigheten hos SVT.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Johan Munthe-Kaas; Tova Sundberg; [2021]
    Nyckelord :credibility; logic; platform; public service; SVT; trovärdighet; logik; plattform; public service; SVT;

    Sammanfattning : Det spelar ingen roll hur perfekt ett nyhetsmedie är i teorin om det inte konsumeras eller litas på av samhällets medborgare (Strömbäck et al., 2020). Tillit och trovärdighet gentemot medier, såväl kommersiella- som public service-drivna, är en grundförutsättning för ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  2. 22. Vad är värdet av film som verktyg i samhällskunskapsundervisningen? : - En undersökning av filmers didaktiska värde för samhällskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Nilsson Alsterbåge; [2021]
    Nyckelord :filmanalys; samhällskunskap; filmundervisning; undervisning; gymnasiet; didaktiskt värde.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är ett försök att förstå det didaktiska värdet av att använda filmer i samhällskunskapsundervisningen. För att åstadkomma det har flera olika perspektiv antagits. LÄS MER

  3. 23. Matematiska resonemang i årskurs 1–3 : En studie om lärares erfarenheter av samspelet mellan lärare och elever i matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Ann-Helen Stålbring; [2021]
    Nyckelord :matematiskt resonemang; samspel; sociokulturellt perspektiv; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Elever behöver skapa tilltro till sin förmåga att använda matematik, då denna förmåga har betydelse för hur vi tänker och resonerar logiskt i vardagliga sammanhang (Smith & Stein 2014). Lärare har ett ansvar för eleverna i ett resonerande klassrum och behöver därför skapa ett lärandeinnehåll i samspel med eleverna, som ger dem de rätta förut­sättningarna att utveckla matematiska resonemang. LÄS MER

  4. 24. Implementering av programmering i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Irina Lutovska; [2021]
    Nyckelord :compulsory education compulsory school creativity logical thinking problem solving programming coding; grundskolan kreativitet logiskt tänkande problemlösning ;

    Sammanfattning : This essay will address the introduction of programming as an element in the compulsory school curriculum and examine the extent to which teachers have been affected by the introduction of programming in curriculaand syllabi. The essay is based on two questions: "What difficulties and opportunities have arisen in the teaching after programming was implemented in the syllabus?" and "What forms of pedagogy can teachers use to best support the development of logical thinking, problem solving, creativity and a structured approach through programming skills?". LÄS MER

  5. 25. How Many Stocks Should You Buy? A Simulation Study on Portfolio Diversification for the Swedish Stock Market

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Antonio Prgomet; [2021]
    Nyckelord :Portfolio Diversication; Modern Portfolio Theory; Quantitative Finance; Return Distributions; Shortfall Risk; Stochastic Dominance; Simulation Study.; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : For every stock investor, the question of how many stocks to buy is fundamental. The recommendations from the literature is wide and ranges from 10 to over 300. As a contrast, 41.79% of Swedish shareholders held only one stock in year 2020. LÄS MER