Sökning: "lyssnandet förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden lyssnandet förskolan.

  1. 1. Musikspår : En studie av musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Johanna Björkqvist; [2023]
    Nyckelord :Listening; musicking; meaning-making; preschool; Lyssnande; musicking; meningsskapande; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien tar avstamp från min yrkeserfarenhet från då musik spelas upp i en förskolekontext. Studiens syfte är att undersöka om och hur uppspelad musik i förskolan kan beskrivas som meningsskapande aktivitet. LÄS MER

  2. 2. Barns inflytande i förskolans undervisning : En intervjustudie om förskollärares beskrivningar kring möjliggörandet av barns inflytande i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Dencker; Jenny Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :barns inflytande; förhållningssätt; förskola; förskollärare; kommunikation; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att konstruera kunskap kring hur förskollärare beskriver skapandet av kommunikation för barns inflytande i undervisningen i förskolan, samt vilka utmaningar de upplever i detta. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: Vad beskriver förskollärare om hur de arbetar med barns inflytande i undervisningen? och Vilka möjligheter och/eller hinder beskriver förskollärare gällande barns inflytande i undervisningen? Studien tar avstamp i socialkonstruktionism och analyseras med hjälp avbegrepp från Habermas teori samt Bernsteins teori. LÄS MER

  3. 3. Svenska som andraspråk i förskolan : En intervjustudie om förskollärares syn på deras betydelse för och arbetssätt med barns andraspråksutveckling samt utveckling av deras ordförråd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Kristoffer Jansson; [2019]
    Nyckelord :Mångkulturalism; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sverige har blivit ett mångkulturellt land och förskollärare behöver vidareutveckla sina kunskaper om olika sätt att stimulera barn med annat modersmål och deras utveckling av det svenska språket, för att göra de delaktiga i förskolan. De flesta som arbetar i förskola kommer i kontakt med barn med ett annat modersmål, då en fjärdedel av alla barn i förskolan har ett annat modersmål. LÄS MER

  4. 4. Fint att du gjorde det här men... : En studie om roller och barns möjlighet till identitetsskapande i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Sofia Idebäck; [2016]
    Nyckelord :Identity positions; roles; subjectivity; listening pedagogues; environment; material; language; Identitetspositioner; roller; subjektskapande; lyssnade pedagoger; miljö; material; språk;

    Sammanfattning : Med den här studien vill jag skapa bättre förutsättningar och djupare förståelse av vår pedagogiska praktik samt förstå hur olika identitetspositioner och roller skapas utifrån miljö, material och pedagogers förhållningssätt i form av språk. Studien har lyssnandet, synen på det kompetenta barnet och miljön som den tredje pedagogen i fokus av beaktandet i barns lärprocesser och identitets- och subjektskapande. LÄS MER

  5. 5. Pedagogen och muntligt berättande : En studie om pedagogiska förhållningssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Frida Broberg; [2015]
    Nyckelord :Muntligt berättande; förskola; rekvisita; språkutveckling;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om pedagogens roll i muntligt berättande i förskolan utifrån Merleau- Pontys livsvärldsteori där kroppen är central. Syftet med studien är att undersöka några pedagogers agerande i deras muntliga berättande; hur de använder kroppsspråk, mimik, röst men även hur de använder rekvisita när de berättar sagor muntligt. LÄS MER