Sökning: "manligt kvinnligt genus media"

Visar resultat 6 - 10 av 54 uppsatser innehållade orden manligt kvinnligt genus media.

  1. 6. Skillnaden i porträttering av kvinnliga och manliga idrottare i svensk populärmedia : En kvantitativ studie om bristande jämställdhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Johanna Lagus; Sandra Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Equality; Gender; Media; Gender stereotypes; Female athletes; Visual representation; Feminism; Jämställdhet; Genus; Media; Könsstereotyper; Kvinnliga idrottare; Visuell Representation; Feminism; tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar : Syftet med denna kandidatexamensuppsats är att belysa skillnaden mellan hur kvinnliga och manliga idrottare framställs i media genom fotografier och hur det påverkar konstruktionen och/eller förstärkningen av könstereotyper och könsroller, vilket i sin tur försvårar arbetet för en jämställd idrott; utifrån RF:s jämställdhetsmål för 2025. Studien ämnar svara på följande frågeställningar: 1) Förekommer manliga idrottare i större omfattning än kvinnliga idrottare i media? 2) Blir kvinnliga idrottare marginaliserade i media genom att placeras senare i tidningen och på färre första sidor än manliga idrottare? 3) Porträtteras kvinnliga idrottare oftare på bilder i mindre storlek än manliga idrottare? 4) Framställs kvinnor på ett könsstereotypiskt sätt i media som begränsar möjligheter för en jämställd idrott? 5) Förekommer manligt kodade idrotter i större omfattning än kvinnligt kodade idrotter i media?6) I vilken utsträckning får kvinnligt kodade idrotter utrymme i media och vilket kön representeras mest i respektive kodad idrott?   Metod: Undersökningen genomfördes genom en kvantitativ innehållsanalys på 3153 bilder på idrottare i Sportbladet. LÄS MER

  2. 7. She´s a Lady : en semiotisk bildanalys av H&M:s reklamkampanj ur ett genusperspektiv

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Sofia Wester; Matilda Landin; [2021]
    Nyckelord :genus; stereotyp; H M; reklam; semiotisk bildanalys; kvinnlighet; femininitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det har länge reproducerats stereotyper av manligt respektive kvinnligt i media och inte minst i reklam. Den här studien undersöker hur kvinnlighet visuellt representeras i H&M:s reklamkampanj She´s a Lady. LÄS MER

  3. 8. Finns det några “kvinnliga” mördare? : - en kvalitativ studie om hur kvinnor som begår mord framställs i dokumentärserier

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Moa Bergström; Felicia Lindal; [2021]
    Nyckelord :Kvinnlig mördare; avvikare; genus; könsroller; social konstruktion;

    Sammanfattning : Vi har i denna studie granskat fyra avsnitt ur svenska dokumentärserier som handlar om fall där en kvinna begått mord eller medhjälp till mord. Dokumentärernas struktur utgörs av ett tidslinjärt berättande om dessa kvinnors liv från barndomen fram tills att de erhållit sin dom i rätten. LÄS MER

  4. 9. Isprinsessa eller vinnarskalle? : En kvalitativ textanalys av hur idrottande pojkar och flickor framställs i svenska dagstidningar

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustav Purwin; Vidar Örjes; [2021]
    Nyckelord :Genus; ungdomar i media; genuskodade kroppar; genuskodade egenskaper;

    Sammanfattning : Aim The aim of this study is to shed light on which body ideals among young people are found inthe Swedish newspapers Dagens Nyheter (DN) and Svenska Dagbladet (SvD). The study alsoaims to shed light on stereotypical notions of what is considered masculine and feminine amongyoung athletes. LÄS MER

  5. 10. Den svenska eliten av fotbollsspelande män och kvinnor : En kvalitativ textanalys med fokus på Aftonbladets rapportering om svenska herrlandslaget i fotboll inför VM 2018 och svenska damlandslaget i fotboll inför VM 2019

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofia Nyborg; Oskar Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Framing; representation; gender theory; FIFA World Cup; Swedish men’s national team; Swedish woman’s national team; football reporting; Framing; representation; genusteori; fotbolls-VM; svenska herrlandslaget; svenska damlandslaget; fotbollsrapportering;

    Sammanfattning : Denna uppsats har sin utgångspunkt i genus- och gestaltningsteori och målet var att redogöra för de eventuella skillnader som existerar i Aftonbladets rapportering om svenska herrlandslaget i fotboll och svenska damlandslaget i fotboll. Detta genomfördes med en kvalitativ textanalys av totalt 8 artiklar som skrevs och publicerades om de respektive landslagen inför herrarnas VM 2018 och damernas VM 2019. LÄS MER