Sökning: "manligt kvinnligt genus media"
Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade orden manligt kvinnligt genus media.
11. Steriliseringslagarna : En kvalitativ studie av steriliseringslastiftningen mellan 1934 och 1975 i media
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Min uppsats handlar om diskussionen om sterilisering i media i samband med steriliseringslagarnas införande 1934, genomförande och avskaffande 1976. Undersökningen har även undersökt hur diskussionen förhöll sig till manligt och kvinnligt. För att möjliggöra denna undersökning har tre frågeställningar besvarats. LÄS MER
12. You got what I want girl : En feministisk sociosemiotisk studie av representationen av genus i musikvideon ”Please me” av Cardi B och Bruno Mars
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur en manlig och kvinnlig protagonist framställs och representeras i kontrast till varandra i musikvideon till låten ‘Please me’ framförd av Cardi B och Bruno Mars. Studie utgår från följande frågeställningar: Existerar det en tydlig skillnad i hur sångaren porträtteras beroende på kön? Uppfattas låttexten annorlunda beroende på könet av sångaren, isåfall på vilket sätt? Vilka visuella koder karaktäriseras på de utvalda scenerna? Tidigare forskning påvisar att kvinnor har en tendens att objektifieras i kontrast till männen när det kommer till representation inom media. LÄS MER
13. Manligt och kvinnligt ledarskap inom mediebranschen
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Studien undersöker ledare från sex olika medieföretag i Sverige, och jämför dessa utifrån deras upplevelser samt åsikter gällande ledarskap, genus och organisationskultur. Studien har i syfte att bidra med kunskaper om diskurser avseende manligt och kvinnligt ledarskap på strategisk nivå inom mediebranschen. LÄS MER
14. Vältrimmade herrar och mjuka kvinnokroppar : En hårresande undersökning om reklamernas värld
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : In today's society, we are reached by media from several platforms and in many cases the media acts as mediators of gender norms. Although, the same product is sold, the design of the advertisements often differs depending on whether the target group is women or men. LÄS MER
15. Den svenska mode(rna) kvinnan : Maskulint och feminint i Iduns modekrönikor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : In today's society the focus on the feminine body ideal is rather extensive due to the use of social media and the constant need for validation. Nowadays there are several ways to adapt your looks to fit the feminine body ideal, ranging from surgical procedures to the use of filters on social media. LÄS MER