Sökning: "manligt kvinnligt genus media"
Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade orden manligt kvinnligt genus media.
21. Den offentliga baksmällan : En genusvetenskaplig studie kring Expressens representation av Kikki Danielsson och Plura Jonsson i relation till alkoholbruk
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : Alkohol är en stor del av den svenska kulturen på många olika sätt. Utifrån en kvalitativ innehållsanalytisk metod undersöker denna studie hur artisterna Plura Jonsson och Kikki Danielsson representeras i relation till alkoholbruk i artiklar. LÄS MER
22. Hälsans hegemoniska maskulinitet tiger still : hur män väljer att samtala, eller inte samtala, om hälsofrågor, samt förhålla sig till sin egen hälsa
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur en grupp män ser på genus och vad detta kan säga om förväntningar och föreställningar som finns i samhället om män och hälsa. Kan männens sätt att hantera hälsofrågor påverkas av deras förhållande till maskulinitets-normer? Kan omgivningens förväntningar också i förlängningen påverka männens inställning till hälsorelaterade frågor? Hur framställs manlig hälsa i medier och hur är detta relaterat till den hegemoniska maskuliniteten? Vi har genomfört en fokusgruppintervju samt två individuella djupintervjuer för att belysa detta. LÄS MER
23. Manliga och kvinnliga arbetsmiljöer : En genusrättsvetenskaplig jämförelse
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Den svenska arbetsmarknaden är trots försök att få en jämn fördelning av könen inom de olika yrkena starkt segmenterad. Media rapporterar om dåliga arbetsmiljöer på arbetsmarknaden och syftet med denna uppsats är att se om det föreligger en skillnad mellan typiskt manliga och kvinnliga arbetsmiljöer. LÄS MER
24. Manligt och kvinnligt på Upper East Side : En kvalitativ studie av tv serien Gossip Girl ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Denna studie är en filmanalys av tv serien Gossip Girl som ämnar att bidra till en förståelse kring konstruktionen av de kvinnliga och manliga rollerna. I studien analyseras samtida medierepresentationer med hjälp av teoretiska begrepp som femininitet och maskulinitet, media och representation, genus, stereotyper och identitet. LÄS MER
25. Att se eller inte se genom genusglasögon, det är frågan? : En studie ur reklamskaparnas perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Svensken spenderar i genomsnitt 6 timmar om dagen på medier och genom reklamen som visas på dessa medier sänds det ut värderingar och uppfattningar om vad ett visst kön är. Därför ställde jag frågan om vem som ska hållas ansvarig för de stereotypa bilder som idag visas på reklamen. LÄS MER