Sökning: "mannen som norm"

Visar resultat 16 - 20 av 126 uppsatser innehållade orden mannen som norm.

  1. 16. ”Tidigare sköt man i benet för att skrämmas, nu skjuter man i huvudet för att döda” : En kvalitativ innehållsanalys om hur gängkriminalitet framställs i massmedia

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Madeleine Badan; Felicia Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Social work; gang crime; mass media; content analysis; attribute; social constructionism; agenda theory; Socialt arbete; gängkriminalitet; massmedia; innehållsanalys; attribut; socialkonstruktionism; dagordningsteorin;

    Sammanfattning : Gängkriminalitet är ett omtalat ämne i massmedier och skapar i många fall uppseendeväckande rubriker. Vi har valt att utföra en kvalitativ tematisk innehållsanalys för att undersöka hur gängkriminalitet framställs genom ett begränsat urval av artiklar i massmedia eftersom tidigare forskning visar på svagt forskningsengagemang gällande massmedias budskap om brott och social oordning. LÄS MER

  2. 17. Den ständigt förändrade mannen : En semiotisk analys av maskulinitet i Volts och Dressmans reklambiler på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Simon Nyman; Oliver Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :reklam; maskulinitet; norm; genus; hegemoni; stereotyp; semiotik; identitet;

    Sammanfattning : Följande studie är en undersökning kring hur modeföretagen Volt och Dressmann framställer maskulinitet i sina inlägg på sociala medier-plattformen Instagram, samt hur denna maskulinitet möjligen förstärks beroende på vilken generation som är målgrupp för företaget. Dressmann och Volt är två av de ledande modeföretagen när det kommer till manligt mode i Sverige, dock har båda företagen inte samma målgrupp, då Volt lockar yngre män samtidigt som Dressmann anpassar sitt mode till främst medelålders män och även äldre än så. LÄS MER

  3. 18. Att vara kvinna i männens värld : En kvalitativ studie om kvinnors utvecklingsmöjligheter inom mansdominerade yrken

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Malin Malm; Filip Olsson; Emma Stillerfelt; [2021]
    Nyckelord :Male dominated occupations; male dominated industry; gender segregation; gender equality; female; male; career obstacles; career development; Mansdominerat yrke; mansdominerad bransch; könssegregering; genus; jämställdhet; kvinnor; män; karriärmässig utveckling; karriärhinder; mansnorm; sexism; organisationskultur;

    Sammanfattning : Titel: Att vara kvinna i männens värld- En kvalitativ studie om kvinnors utvecklingsmöjligheter inom mansdominerade yrken Frågeställning: Vilka karriärhinder upplever kvinnor inom mansdominerade yrken?  Syfte: I följande arbete ämnar vi identifiera hinder för karriärmässig utveckling för kvinnor inom  mansdominerade yrken, för att skapa förutsättningar för organisationer att bygga bort dessa hinder.  Metod: Studien har en induktiv forskningsansats och en kvalitativ forskningsstrategi. LÄS MER

  4. 19. Sittmöbler, problem och lösningar : För jämställdheten, miljön och i materialets tecken

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Industridesign

    Författare :Jacob Thunberg; [2020]
    Nyckelord :Design; möbler; stol; jämställdhet; miljö; sittergonomi; smide;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar till största del om jämställdhet i sittergonomi men även om långsiktigt miljötänk och att ta vara på det som redan finns. Motivationen kommer från en möbelindustri där ergonomi inte alltid är ett ledord. Utseende går före funktion och mannen är norm gällande ergonomiska mått. LÄS MER

  5. 20. "Men lilla gumman, kan du verkligen det här?" : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av att arbeta i byggbranschen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Lövmark Ek; Therese Holtlund; [2020]
    Nyckelord :arbetsklimat; genussystem; jämställdhet; machokultur;

    Sammanfattning : Byggbranschen har en historia av att vara en av de allra mest mansdominerade branscherna i Sverige. På mycket mansdominerade platser finns det ofta en kultur, machokultur, som leder till att de få kvinnor som finns i branschen väljer att lämna. LÄS MER