Sökning: "mannen som norm"

Visar resultat 6 - 10 av 126 uppsatser innehållade orden mannen som norm.

  1. 6. ”Nämen vad gjorde du först då, gå hem och håll låg profil, du är väl mannen” : mansjourers erfarenheter av normbrytande våld i nära relationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Frida Borg; Anton Holmstedt; [2022]
    Nyckelord :Våld i nära relation; relationsvåld; könsnormer; genusnormer; kvinnors våld mot män;

    Sammanfattning : Den här studien tar sin utgångspunkt i könsnormer i våld i nära relationer och hur de påverkar manliga våldsoffer. Således om upplevelsen av att vara våldsutsatt skiljer sig mellan könen, och om därmed gränsdragningen av en våldshandling skiljer sig mellan en man och en kvinna. LÄS MER

  2. 7. Att vara eller att icke vara normkritisk : En kvalitativ studie om elevers perspektiv på genusnormer och jämställdhet i matematikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nathalie Skoglar; [2022]
    Nyckelord :mathematics; gender norms; equality; anti-study culture; pupils’ perspective; matematik; genusnormer; jämställdhet; antipluggkultur; elevers perspektiv;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne i skolan där pojkar under en längre tid har presterat bättre i än flickor. Forskning påvisar att människor följer genusnormer och Skolverket har flertalet gånger gjort revideringar i styrdokumenten som ska motverka obalansen mellan flickor och pojkars prestationer. LÄS MER

  3. 8. Kvinnor och män i historieläroböcker : En normkritisk textanalys av läroböcker i historia för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Peter Dahlbom; Lukas Friberg; [2022]
    Nyckelord :Genus; normer; stereotyper; läromedelsgranskning; historia; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken sorts historia som förmedlas genom historieläroböcker för årskurs 4-6 utifrån kön och genus. Detta görs utifrån ett normkritiskt perspektiv samt Hirdmans genusteori. LÄS MER

  4. 9. ”Hon var förstås klädd i slitna jeans och hårdrockströja” : En kvalitativ textanalys om framställandet av kön och genus i läseboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Reem Saba; Josefin Tidlund; [2022]
    Nyckelord :kön; genus; genussystem; stereotypa attribut; textanalys; läseböcker;

    Sammanfattning : Framställandet av kön och genus i läseboken utvecklas kontinuerligt och konstruerar normer. Detta är av intresse då läseboken är en central del av undervisningen som elever möter tidigt under sin skolgång. Barnlitteraturen som studerats, har förekommit under den egna verksamhetsförlagda utbildningen, under vårterminen 2021. LÄS MER

  5. 10. Vem var kungens fru? : En textanalys över framställningen av kvinnor och män i historieläromedel för mellanstadiet mellan 1980-2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Equality; teaching materials; curriculum; history; gender system; textual analysis; Jämställdhet; läromedel; läroplan; historia; genussystemet; textanalys;

    Sammanfattning : Jämställdhet är ett begrepp som på senare år har utvecklats och fått stor betydelse i samhället. I läroplanerna mellan 1980 och 2022 har begreppet jämställdhet förekommit men tillämpandet av begreppet har förändrats med tiden. Genom tidigare forskning framkommer det att kvinnor har varit underrepresenterade i historieläromedlen. LÄS MER