Sökning: "matematik digitala verktyg på gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden matematik digitala verktyg på gymnasiet.
1. En inblick i hur lärare använder programmering som verktyg i sin matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : I detta examenarbete undersöks lärares beskrivningar av hur de använder programmering i matematikundervisningen på gymnasienivå. Arbetet undersöker även vilka förkunskaper och vilket stöd som lärare beskriver som nödvändigt för att genomföra detta. LÄS MER
2. Dynamiska matematikprograms påverkan på elevers prestationer i matematik : En litteraturstudie av kvantitativ forskning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Digitala verktyg har numera en betydande roll i matematikundervisningen på gymnasiet, där dynamiska matematikprogram är ett tänkbart verktyg. I denna litteraturstudie sammanställs kvantitativ forskning för att ta reda på om undervisning med dynamiska matematikprogram leder till bättre elevprestationer i matematik, och i så fall inom vilka matematikområden detta gäller. LÄS MER
3. Den uppkopplade skolan - Lärares uppfattning och implementering av digitala verktyg i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Digitala verktyg blir alltmer synliga i klassrummen, med kursplaner och styrdokument som uppdateras regelbundet med hänsyn till den digitala värld vi bor i. Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares implementering av och uppfattning på olika digitala verktyg. Resultaten baseras på 8 intervjuer med matematiklärare på gymnasiet. LÄS MER
4. Digitala verktyg på gymnasiet : En kvalitativ studie om hur matematiklärare använder digitala verktyg i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Denna studie berör hur gymnasielärare använder sig av digitala verktyg i matematikundervisning samt ger rekommendationer hur digitala verktyg kan användas. I denna studie har lärare beskrivit fördelar och nackdelar med digitala verktyg i matematikundervisning. LÄS MER
5. Avståndet ökar - Matematiklärare på gymnasienivå ger sitt perspektiv på fjärrundervisningen i samband med covid-19-pandemin
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : I samband med covid-19-pandemin rekommenderades gymnasieskolor att övergå till fjärr- och distansundervisning. Det gjorde att lärarna behövde ställa om till en undervisning som till stor del skulle ske via nätet. Tidigare forskning inom området har presenterats. LÄS MER