Sökning: "matematikläroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade ordet matematikläroböcker.

  1. 1. Imitativa och kreativa uppgifter i matematikläroböcker : En studie om uppgifters olika typer av resonemang i en tryckt - och en digital matematiklärobok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Alice Bolkéus; [2023]
    Nyckelord :Imitativa resonemang; kreativa resonemang; Lithner; digitala läroböcker; matematik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet, en utmaning i den tysta matematikläroboken? : En kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madelene Aslan; Emma Werner Kyller; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; matematikläroböcker; Basicinterpersonal Communicative Skills; Cognitive Academic Language Proficiency; problemlösningsuppgifter; multimodala resurser;

    Sammanfattning : Studien baseras på en kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys med fokus på vilket språkbruk som används i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker. Studiens syfte är att undersöka och analysera ur ett flerspråkigt perspektiv problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker ämnande för årskurs tre. LÄS MER

  3. 3. Bråkigt lärande i matematiken : En analys av matematikläroböcker

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jonathan Månsson; Alexander Stenström; [2023]
    Nyckelord :Matematikläroböcker; bråk; abstrakt; konkret; läromedelsanalys; årskurs 4;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Karakterisera yrkesmatematik utifrån en analys av yrkesämnenas och matematikämnets läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Mathilda Lennermo Selin; [2023]
    Nyckelord :Yrkesmatematik; yrkesläroböcker; matematikläroböcker; aktivitetssystem; läroboksanalys; yrkeselever;

    Sammanfattning : Mellan den traditionella skolmatematiken (Civil, 2002) och den matematik som används på arbetsplatser finns det en lucka. Elever som går på yrkesprogram saknar ofta motivation för matematikämnet och upplever att matematiken i gymnasieskolan är abstrakt och saknar förankring i det kommande yrkeslivet. LÄS MER

  5. 5. Användning av variationsteori i matematikläroböcker på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anders Persson; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; Variation theory; Matematik; Variationsteori; Matematikläroböcker;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes i vilken utsträckning variationsteori används i matematikläroböcker. Specifikt studerades det avsnitt som i gymnasiekursen Matematik 1c handlar om potenslagar – ett ytterst viktigt område; både i sig själv och som grund för framtida matematikstudier. LÄS MER