Sökning: "Cognitive Academic Language Proficiency"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Cognitive Academic Language Proficiency.

  1. 1. Flerspråkighet, en utmaning i den tysta matematikläroboken? : En kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madelene Aslan; Emma Werner Kyller; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; matematikläroböcker; Basicinterpersonal Communicative Skills; Cognitive Academic Language Proficiency; problemlösningsuppgifter; multimodala resurser;

    Sammanfattning : Studien baseras på en kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys med fokus på vilket språkbruk som används i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker. Studiens syfte är att undersöka och analysera ur ett flerspråkigt perspektiv problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker ämnande för årskurs tre. LÄS MER

  2. 2. Nyanlända elevers litteracitet i gymnasiesärskolan : Några lärares beskrivningar av sina villkor för att utveckla nyanlända elevers litteracitet på nationellt program i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Jensen; Eva Nygård; [2020]
    Nyckelord :Intellectual disability; newly arrived students; literacy; mother tongue; Swedish as a second language; mapping; the national program; the special needs upper secondary school; Intellektuell funktionsnedsättning; nyanlända elever; litteracitet; modersmål; svenska som andraspråk; kartläggning; nationellt program; gymnasiesärskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur några lärare som undervisar i svenska/svenska som andraspråk beskriver sina villkor i arbetet med att utveckla nyanlända elevers litteracitet på nationellt program i gymnasiesärskolan. Utifrån syftet formulerades två frågeställningar: Vilka verktyg, metoder, material och strategier använder sig lärarna av för att utveckla nyanlända elevers litteracitet i gymnasiesärskolan? och Hur beskriver lärare som undervisar i svenska/svenska som andraspråk i gymnasiesärskolan sina möjligheter att utveckla nyanlända elevers litteracitet? En kvalitativ ansats användes där halvstrukturerade intervjuer genomfördes med tio lärare i gymnasiesärskolan. LÄS MER

  3. 3. Academic English in CLIL-programs : Classroom practices that promote or hinder proficiency inacademic English vocabulary

    Master-uppsats, Högskolan Dalarna/Engelska

    Författare :Anneli Mattsson Kershaw; [2017]
    Nyckelord :CLIL-program; Academic English; English Language Learners; Translanguaging; Teaching Practices; Cognitive theory; Scaffolding; Literacy engagement.;

    Sammanfattning : English CLIL-instruction in Sweden is supposed to be beneficial to students who want to improve their academic English vocabulary proficiency in preparation for studies or employment abroad. However, recent research shows that there is no difference in academic English proficiency between students in upper secondary school CLIL-programs and students in regular upper secondary schools in Sweden. LÄS MER

  4. 4. Are Nordic students prepared foruniversity courses taught in English? : Comparing the Danish, Finnish, Norwegian and Swedish pre-university English language syllabuses with international requirements for university entry.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Sanjin Pecikoza; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Due to globalization and the importance of having a single lingua franca in academia, the number of international university courses taught in English—so called English medium instruction (EMI) has been steadily increasing. All students, national and international, are required to pass a certain linguistic threshold in order to be able to apply for a university program. LÄS MER