Sökning: "matematikundervisning gymnasiesärskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden matematikundervisning gymnasiesärskolan.

  1. 1. Lärande och undervisning i matematik i särskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pamela Karlsson; [2017]
    Nyckelord :lärande; matematikundervisning; särskolan; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Ett steg i utvecklingen av den egna professionen och därigenom främja elevers lärande är attreflektera kring sina egna uppfattningar och erfarenheter samt att bli medveten om hur andratänker och gör (Forsmark, 2009). Särskoleverksamheten har kritiserats för att vara alltföromsorgsfokuserad samtidigt som det pedagogiska arbetet och lärarkompetensen inomverksamheten har framhållits som betydelsefull för elever med utvecklingsstörning (Berthén,2007). LÄS MER

  2. 2. Pedagogers matematikstrategier för gymnasiesärskolelever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Jonsson; [2015]
    Nyckelord :Konstruktiv; matematikspråket; sociokulturellt perspektiv; matematikuppgifter; gymnasiesärskolan; matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Forskningen ger pedagogerna ökad förståelse för hur matematikundervisningen bör utformas för att ge eleverna goda förutsättningar. För att pedagogerna ska lyckas bör de använda ett varierat arbetssätt som att låta eleverna både räkna i böckerna och använda sig av laborativ matematik. LÄS MER

  3. 3. Lära för livet - matematik i skolan och i vardagen : Erfarenheter hos elever i gymnasiesärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Irene Nilsson Portén; [2015]
    Nyckelord :Mild Intellectual Disability; pupils experiences; mathematics teaching; Upper Secondary Special School; social constructionistic perspective.; Lindrig utvecklingsstörning; elevers erfarenheter; matematikundervisning; gymnasiesärskolan; socialkonstruktionistiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva erfarenheter elever i gymnasiesärskolan har av ämnet matematik. Den teoretiska ansatsen utgår från grunderna i konstruktionismen och Berger och Luckmann's (2008) kunskapssociologiska förhållningssätt. LÄS MER

  4. 4. Planering och didaktiska övervägande kring problemlösning i matematikundervisningen - en intervjustudie med lärare från gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Didactics; problem solving; learning disabilities; Didaktik; problemlösning; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Denna studie har behandlat problemlösning i gymnasiesärskolans matematikundervisning. Syftet har varit att undersöka vilka didaktiska övervägande sex gymnasiesärskolelärare i matematik gör i sin undervisning kring problemlösning och hur de planerar och reflekterar kring detta. LÄS MER