Sökning: "mobbning olika åldrar"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden mobbning olika åldrar.

  1. 1. Barns upplevelser av sin kropp vid övervikt eller fetma : En kvalitativ litteraturstudie med fokus på patientens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Emelie Caesar; Alexandra Svanberg; [2020]
    Nyckelord :Barns upplevelser; fetma; normer; övervikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt och fetma hos barn är ett hälsoproblem som ökar i samhället. Med hög kroppsvikt följer risker för fysiska och psykiska besvär. Enligt tidigare forskning är barn ofta medvetna om sin vikt, men det finns tendenser att barn med en för hög vikt förbiser det problematiska med detta. LÄS MER

  2. 2. Mobbning i förskolan : En studie om huruvida pedagoger anser att mobbning förekommer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Julia Johansson; [2018]
    Nyckelord :Mobbning; kränkande behandling; inkludering och exkludering;

    Sammanfattning : Denna  studie  handlar om  huruvida  pedagoger  i  förskolan  anser  att  mobbning är  något som förekommer i förskolan. Tycker pedagogerna att detta är något som finns i förskolan? Jag vill även ta reda på vilken slags mobbning som förekommer. LÄS MER

  3. 3. ”Det gör ont i Wildas hjärta” – en undersökning om hur mobbning gestaltas i tre bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sanna Larsson; [2018]
    Nyckelord :Mobbning; bilderbok; samtal; skola.;

    Sammanfattning : Mobbning är ett samhällsproblem som drabbar många barn i skolan. Det är vanligt förekommande i alla åldrar, och rapporter redovisar hur 60 000 barn i Sverige dagligen går till en skola som de inte känner sig trygg i. LÄS MER

  4. 4. Tillsammans för en god lärmiljö mot kränkning och mobbning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisa Jansson; Luka Hrvoje Lukcec; [2013]
    Nyckelord :systemteorier; lärmiljö; kränkning; ;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att se hur lärarna på vår skola arbetade med att skapa en god lärmiljö för allaelever och hur de i sin tur arbetar i praktiken med att förebygga kränkande handling. I vår kvalitativa studieförsökte vi få svar på vilka metoder och förhållningssätt som lärarna utgick från i sin dagliga verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Skolbarn och vuxnas förståelse om mobbning : - en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Sjögren; Carina Sällström; [2012]
    Nyckelord :mobbning; kränkande behandling; elever; lärare; samtal;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka om skolbarn och vuxnas förståelse om mobbning i grundskolans lägre åldrar och deras förståelse kring mobbning i olika verklighetsbaserade mobbningssituationer. I arbetet använde vi oss av kvalitativa forskningsintervjuer som utfördes i grupp med elever och enskilt med deras klassföreståndare. LÄS MER