Sökning: "municipal elementary schools"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden municipal elementary schools.

  1. 1. Särskilda undervisningsgrupper i Stockholms stads kommunala grundskolor : För vem, med vem och varför

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Johnsson; Maria Strand Havel; [2023]
    Nyckelord :municipal elementary schools; special educational perspective; sociocultural theory; inclusion; special teaching group; special support; kommunala grundskolor; specialpedagogiska perspektiv; sociokulturell teori; inkludering; särskild undervisningsgrupp; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Den politiska majoriteten i Stockholms stad beslutade 2019 att alla kommunala skolor senast hösten 2023 ska ha inrättat en lokal särskild undervisningsgrupp. Syftet med denna studie var att kartlägga om och i så fall hur särskilda undervisningsgrupper har organiserats och hur de används på mellan- och högstadiet i Stockholms stads grundskolor. LÄS MER

  2. 2. “Tillgång är att synas och finnas tillgänglig” : En kvalitativ studie om hur yrkesverksamma skolkuratorer inom grundskolan arbetar för att säkerställa att eleverna har tillgång till en skolkurator

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Frida Bloom; Irvina Bajramovic; [2022]
    Nyckelord :school counselor; access; accessible; skolkurator; tillgång; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Titel: ”Tillgång är att synas och finnas tillgänglig” - En kvalitativ studie om hur yrkesverksamma skolkuratorer arbetar för att säkerställa att eleverna har tillgång till en skolkurator Författare: Irvina Bajramovic och Frida Bloom  Syftet med studien var att undersöka hur yrkesverksamma skolkuratorer inom grundskolan arbetar för att säkerställa att eleverna har tillgång till en skolkurator. För att besvara studiens syfte har en kvalitativ metod tillämpats och sju semistrukturerade intervjuer har genomförts med skolkuratorer som arbetar i kommunala grundskolor i västra Sverige. LÄS MER

  3. 3. Skolbibliotekspersonal och skolledares samarbete i Malmö. : Utifrån TLC-modellerna och styrdokumenten.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katarina Gerstig; [2021]
    Nyckelord :Skolbibliotek; skolbibliotekarie; pedagoger; rektor; skolledare;

    Sammanfattning : Research has shown that collaboration between school librarians and teachers is an important factor for the school library to be used as a tool to increase the learning capabilities of students. Montiel-Overall has created a theoretical model called Teacher-Librarian-Collaboration, shortened TLC. LÄS MER

  4. 4. Skolbibliotekspersonal och skolledares samarbete i Malmö : Utifrån TLC-modellerna och styrdokumenten.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katarina Gerstig; [2021]
    Nyckelord :Skolbibliotek; skolbibliotekarie; pedagoger; rektor; skolledare;

    Sammanfattning : Research has shown that collaboration between school librarians and teachers is an important factor for the school library to be used as a tool to increase the learning capabilities of students. Montiel-Overall has created a theoretical model called Teacher-Librarian-Collaboration, shortened TLC. LÄS MER

  5. 5. En studie av effekter av filosofiska samtal på elevgruppers samtalsförmågor i socioekonomiskt utsatta skolor

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Anders Franklin; [2021]
    Nyckelord :argumentation development; elementary school; P4C; philosophical dialogue; PwC; socioeconomic disadvantage; argumentationsutveckling; filosofisk dialog; grundskola; PwC; P4C; socioekonomisk utsatthet;

    Sammanfattning : Forskning har visat att metoder som inbegriper filosofisk dialog i skolan kan varafördelaktig för utvecklingen av en mängd färdigheter hos elever. Endast ett fåtal studier harundersökt effekterna av filosofisk dialog hos socioekonomiskt utsatta elever, och den härstudien syftar till att avhjälpa detta. LÄS MER