Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Upplevda effekter av idrottsevenemang : En studie om upplevda effekter hos lokala näringsidkare i Vänersborgs kommun till följd av bandy-VM 2019.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Julius Strömberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Events have, over the last few decades, grown both in number and size, and its importance as a societal phenomenon is thus becoming increasingly essential to review and evaluate, for the effects it has on social life and the local economy. The attractiveness and impact of events create effects that increase awareness and enhance the destination’s brand, which has made it an important place marketing tool for cities, regions and countries. LÄS MER

  2. 2. Okonventionella varumärken : Ett decennium senare

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Persson; Jessica Lindstedt; [2017]
    Nyckelord :Okonventionella varumärken; varumärkesrätt; immaterialrätt;

    Sammanfattning : Abstract Trademarks represent an important feature for manufacturers and are widely used to individualize the company's products and services and distinguish themselves from their competitors. Due to the technological development that has taken place in today's society, many manufacturers choose to present their brands in new ways and through different digital channels that have not been used in the past. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesskydd för varuutstyrslar : Särskilt om kravet på särskiljningsförmåga och former med tekniskt resultat eller betydande värde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lovisa Lennström; [2017]
    Nyckelord :Varumärkesskydd; varuutstyrslar; särskiljningsförmåga; tekniskt resultat; betydande värde;

    Sammanfattning : Ett varumärke används för att skydda ett kännetecken som en näringsidkare använder för att särskilja sina varor och tjänster från andra näringsidkares varor och tjänster. Varumärken fyller även ett konsumentintresse genom att garantera en varas ursprung. LÄS MER

  4. 4. Det är något bortom bergen - en principorienterad undersökning av det unionsrättsliga varumärkesskyddets avtalsrättsliga dimensioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Jakob Fäste; [2017]
    Nyckelord :immaterialrätt; intellectual property; avtalsrätt; contract law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The trade mark law of the European Union confers legal rights on the proprietor of a trade mark and on the proprietor only – the law confers no legal rights on other legal entities. In this thesis it is examined whether, despite this fact, the trade mark law of the European Union may be used to confer legal rights on consumers on a contractual basis by means of the idea of trade marks which the trade mark law of the European Union is based on combined with the legal importance which is ascribed to good- and bad faith in contractual relationships. LÄS MER

  5. 5. Varumärkesrättsliga fel, kan innebära marknadsrättsliga rätt - Samspelet mellan varumärkes- och marknadsrätten – med fokus på renommésnyltning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Robin Hector Amilon Nilsson; [2017]
    Nyckelord :immaterialrätt; marknadsrätt; varumärkesrätt; renommésnyltning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : It is not uncommon that different judicial areas can be administered at the same time. This is the case regarding trademark law and law of marketing. The main purpose with the law of marketing is to serve as an extended protection when the requirements within trademark law are not fulfilled. LÄS MER