Sökning: "Okonventionella varumärken"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Okonventionella varumärken.

  1. 1. Den ljuva doften av en lyckad varumärkesregistrering - en studie om huruvida doft kan erhålla ett varumärkesrättsligt skydd

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ebba Olsson; [2023]
    Nyckelord :immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Länge har varumärken varit ett ord, en form eller kanske en kombination av de två. I takt med den tekniska utvecklingen i samhället använder marknadsförare sig av andra typer av tecken som varumärken för att särskilja sig mot sina konkurrenter. LÄS MER

  2. 2. Vad man ser är vad man får; okonventionella varumärken och avskaffandet av kravet på grafisk återgivning vid varumärkesregistrering.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emmi Louise Dandels; [2020]
    Nyckelord :Okonventionella varumärken; förordning 2015 2424; grafisk återgivning; smakmärke; hologram; doftmärke; ljudmärke; rörelsemärke;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie omsegmentering och öletiketter : Okonventionella öletiketter– vilka ingår i målgruppen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Sanna Andersson; Jennifer Jounot; [2020]
    Nyckelord :Beer consumers; beer label; consumer buying decisions; label design; microbrewery; packaging design; research methodology; unconventional design; visual expression; Etikettdesign; forskningsmetodik; förpackningsdesign; konsumentens köpbeslut; mikrobryggeri; okonventionell design; visuellt uttryck; öletiketter; ölkonsumenter;

    Sammanfattning : Idag finns ett stort utbud av varumärken och ölsorter på Systembolaget och detblir allt viktigare att synas bland alla konkurrenter i butikshyllan. I takt med attkonkurrensen ökar räcker det inte längre att enbart kunna distribuera ett gott öl,även paketeringen behöver vara intressant och trovärdig. LÄS MER

  4. 4. Dofter som varumärken : – i ljuset av avskaffandet av kravet på grafisk återgivning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Mark Lifvergren; [2017]
    Nyckelord :Varumärken; dofter; grafisk återgivning;

    Sammanfattning : I över 20 år har grafisk återgivning varit ett av de grundläggande kraven för att kunna registrera ett tecken som varumärke i svensk rätt. Kravet avskaffades dock i samband med ikraftträdandet av direktiv 2015/2436, i vilket det har ersatts med ett krav på att återgivningen istället ska vara klar och tydlig. LÄS MER

  5. 5. Okonventionella varumärken : Ett decennium senare

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Persson; Jessica Lindstedt; [2017]
    Nyckelord :Okonventionella varumärken; varumärkesrätt; immaterialrätt;

    Sammanfattning : Abstract Trademarks represent an important feature for manufacturers and are widely used to individualize the company's products and services and distinguish themselves from their competitors. Due to the technological development that has taken place in today's society, many manufacturers choose to present their brands in new ways and through different digital channels that have not been used in the past. LÄS MER