Sökning: "narrativt perspektiv"

Visar resultat 6 - 10 av 60 uppsatser innehållade orden narrativt perspektiv.

  1. 6. Framgångsrik matematikundervisning : sedd ur ett narrativt elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Fogelqvist; Ulrika Svensson; [2021]
    Nyckelord :elevers röster; framgångsrik matematikundervisning; kommunikation; narrativ ansats;

    Sammanfattning : Examensarbetets förväntade kunskapsbidrag är att belysa vikten av att lyssna på elevers röster angående hur de upplever sina matematikerfarenheter, hur de ser på sig själva och matematik, samt vad de anser vara positivt för den egna matematikutvecklingen. Syftet var att öka kunskaperna kring hur matematikundervisning kan utformas utifrån elevers olika behov. LÄS MER

  2. 7. Historiemedvetande i en femteklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Joakim Odénius; [2021]
    Nyckelord :Historiemedvetande; motivation; relevans; mellanstadiet; historieundervisning; elevers syn på historia;

    Sammanfattning : Textens syfte är få en bild av mellanstadieelevers historiemedvetande och huruvida de känner att historieämnet är relevant och motiverande för dem att lära sig. Detta undersöks genom att besvara frågorna; Vad och hur berättar mellanstadieelever om historia, både från undervisning i skolan och andra kontaktytor? Uppfattar eleverna att historiekunskaper kan användas i resonemang om då, nu och sen? På vilket eller vilka sätt? Upplever eleverna att historieundervisningen är relevant och motiverande och hur kan undervisningen utformas för att uppnå detta? Det är ett utbrett problem att historieundervisningen i skolan inte förmedlar vikten av historisk kunskap. LÄS MER

  3. 8. Delad närvaro : En essä om poängen med muntligt berättande

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Göran Hemberg; [2021]
    Nyckelord :shared presence; resonance; unfeigned authenticity; telos; intrinsic value; practice; art; play; practical knowledge; profession; competence; excellence; oral storytelling; narrative; perspective; framing; storyrealm; taleworld; delad närvaro; resonans; oförställdhet; autenticitet; telos; egenvärde; praxis; konst; lek; praktisk kunskap; profession; kompetens; mästerlighet; muntligt berättande; narrativ; perspektiv; inramning; berättarrum; berättelsens värld;

    Sammanfattning : Den här essän avser att ur ett praktisk-filosofiskt perspektiv utforska hur delad närvaro, en unik kvalité hos muntligt berättande, är kopplad till en slags oförställdhet som en god berättare uppvisar. Utifrån egna berättarerfarenheter och Alasdair Macintyres begrepp ’praxis’ analyserar jag ett material från en internationell berättarkonferens ägnad att etablera professionellt muntligt berättande som en egen konstform. LÄS MER

  4. 9. Berättelser om lärarens mång- och tvetydliga vardag : ett komplexitetsteoretiskt perspektiv

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Rebecka Augustinsson; [2021]
    Nyckelord :Complexity theories; self-organization; emerge; process; relations; scientific basis; evidence; paradox and complexity thinking; Komplexitetsteorier; självorganisering; pågående; relationer; paradoxer; vetenskaplig grund; evidens och komplexitetstänkande;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att tolka och förstå det som pågår i lärarens vardag med hjälp av komplexitetsteorier. Komplexitetsteorier utgör de specifika delarna i komplexitetstänkande som är en resurs för att diskutera relationen mellan skolan som komplext system, vetenskaplig grund och evidens. LÄS MER

  5. 10. Kalamarksmordet : En analys av medias skildring av Kaj Linna som gärningsperson

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Nina Erlandsson; Sabina Nuutinen; [2020]
    Nyckelord :Den ideala gärningsmannen; Det ideala offret; Genus; Kriminalrapportering; Media; Rollblandning; Offender-turned-victim;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera hur den utpekade gärningspersonen Kaj Linna skildrats i svensk media vid tre skilda tidsperioder; innan domen, efter domen och efter strafftidens slut. Grunden för studien är Nils Christies teoretiska begrepp den ideala gärningsmannen och det ideala offret. LÄS MER