Sökning: "normavvikande"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet normavvikande.

  1. 1. Increased evasion resilience in modern PDF malware detectors : Using a more evasive training dataset

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Oscar Ekholm; [2022]
    Nyckelord :Malware Analysis; Malicious PDF; Malware Detection; Machine Learning; Evasion; Analys av skadlig programvara; Skadlig PDF; Detektion av skadlig programvara; Maskininlärning; Undanflykt;

    Sammanfattning : The large scale usage of the PDF coupled with its versatility has made the format an attractive target for carrying and deploying malware. Traditional antivirus software struggles against new malware and PDF's vast obfuscation options. In the search of better detection systems, machine learning based detectors have been developed. LÄS MER

  2. 2. THE GUYS WHO DON’T FIT IN THE BOX - En kvalitativ studie om hur icke-vita personer framställs på kroppsaktivistiska konton på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Husam Katileh; [2021-07-01]
    Nyckelord :Kroppsaktivism; fettaktivism; digital aktivism; marginaliserade grupper; sociala medier; Instagram;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur kroppsaktivistiska rörelser representerar icke-vita personer på Instagram, och ifall detta utmanar de dominanta maktstrukturerna eller inte Teori: Intersektionalitet, kritisk diskursanalys Metod: Kvalitativ innehållsanalys Material: Inlägg på Instagram från fyra olika kroppsaktivistiska konton Resultat: Resultatet visar att icke-vita personer ofta framställs som ett koncept eller ett objekt som representerar något annat. I några fall framställs de som individer och då läggs fokuset på deras individuella berättelser som speglar den marginaliseringen och det förtrycket de utsätts för. LÄS MER

  3. 3. ”Huvudsaken är väl att man är en bra människa” : En kvalitativ textanalys av innehåll gällande könsmönster, könsidentitet och sexualitet i skönlitteratur för årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Minolf; Fanny Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :pedagogik; didaktiskt innehåll; lågstadiet; högläsning; skönlitteratur; kvalitativ textanalys; sex- och samlevnadsundervisning; könsmönster; könsidentitet; sexualitet; heteronormen; normativ; normavvikande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra vilket innehåll gällande könsmönster, könsidentitet och sexualitet som finns i skönlitteratur för årskurs 1–3, för att lågstadielärare potentiellt ska kunna använda böckerna i ett högläsningssyfte i sin sex- och samlevnadsundervisning. Studiens teoretiska utgångspunkter är den didaktiska frågan vad, heteronormen, könsmönster, könsidentitet och sexualitet. LÄS MER

  4. 4. Emotionella kvinnor och aggressiva män : En kvalitativ och kvantitativ textanalys av sex läseböcker för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Angelica Örvander; Camilla Vilhelmsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur genusmönster konstrueras och har konstruerats, samt analysera vilka genusnormer som funnits och fortfarande finns i sex svenska läseböcker från 1960- och 1970- och 2000-talet. Detta för att bidra med kunskap kring hur genusmönster och genusnormer har förändrats över tid och för att göra läraren medveten om vilken syn på genusmönster och genusnormer de analyserade läseböckerna kan förmedla till eleverna. LÄS MER

  5. 5. Handledningens roll för konstruktion av norm : Faktorer som formar studenters förståelse för normalt och avvikande beteende under VFU

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Mattias Bergdahl; [2021]
    Nyckelord :Normalt; Avvikande; Etik; Värdegrund; Barnkonventionen; Handledning; Diskursanalys; VFU;

    Sammanfattning : Syftet är att upptäcka i vilken språklig diskurs kring normalitet och avvikelser förskollärarstudenter får möjlighet att förstå hur dessa begrepp konstrueras under sin utbildning. Genom semi-strukturerade intervjuer med nyutexaminerade förskollärare har jag försökt att ta reda på hur de uppfattat sina VFU-upplevelser kring normering av barn och hur detta kommunicerats med handledare samt hur studenterna fått möjlighet att problematisera praktiken i förhållande till den undervisning i styrdokumentens etik som utbildningens campusförlagda utbildning gett. LÄS MER