Sökning: "offentlig information"

Visar resultat 1 - 5 av 595 uppsatser innehållade orden offentlig information.

  1. 1. Tillgänglighet och användbarhet för synnedsatta på offentliga webbplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rania Abd Alsalam Abo Aleneen; Jane Goman; Awan Aras Nouri; [2024]
    Nyckelord :Informationsarkitektur; användbarhet; tillgänglighet; e-tjänster; utvärdering; digital offentlig service; UX-design; synnedsättning;

    Sammanfattning : This study analyzes the accessibility and usability of Swedish Public Authority´s websites for people with visual impairments, this was done with an online-survey answered by 51 respondents (35 respondents with a visual impairment and 16 without). Based on their answers a manual review of one sample website was performed. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av digitala verktyg i kompetensförsörjning: En kvalitativ studie om implementering och effekter av digitala verktyg i kompetensförsörjning inom offentlig verksamhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Louise Westlund; Lisa Alfredsson; [2024]
    Nyckelord :Kompetensförsörjning; digitalisering; digital kompetens; digitala verktyg; organisationsförändring; digital kompetensförsörjning; offentlig verksamhet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är ett aktuellt fenomen i dagens samhälle samtidigt som det råder kompetensbrist inom välfärden. För att lösa kompetensutmaningen har SKR tagit fram kompetensförsörjningsstrategier, där en av lösningarna är digitala verktyg. LÄS MER

  3. 3. MONEY ON (THE) LINE : A Quantitative Study on the Effects of Different Types of Digital Government Services on Petty Corruption

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Victor Hasslöf; [2024]
    Nyckelord :E-government; E-governance; E-services; E-service; electronic; government; governance; digital; government; service; services; digital; digitalization; computer; public; sector; informational; transactional; corruption; petty; crime; economics; quantitative; analysis; 2014; 2013; EGDI; online; index; subindex; disaggregate; conceptualization; data; E-tjänst; E-services; digitalisering; digital; tjänst; offentlig; sektor; korruption; tjänstemannakorruption; information; transaktion; brottsekonomi; dator; ekonomi; kvantitativ; analys; 2014; 2015; EGDI; online; index; underindex; disaggregerad; konceptualisera; data;

    Sammanfattning : Previous research indicates that improving digital government services may contribute to the reduction of corruption. This study seeks to deepen the knowledge of this suggested causal link in several ways. Firstly, it adds nuance by examining the effects of two distinct sub-types of digital government services on specifically petty corruption. LÄS MER

  4. 4. Organisatorisk förändring i respons till CSRD - En casestudie av ett globalt industribolag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Axel Slunga; Fredrik Staffas; [2023-09-25]
    Nyckelord :Hållbarhetsrapportering; Organisatorisk förändring; CSRD;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att med fokus på hållbarhetsrapportering undersöka vilka organisatoriska förändringar sker inom ett stort multinationellt företag (SKF) i respons till en ny reglering. Metod: Kvalitativ metod genom en fallstudie, datainsamling genomfördes genom totalt tre semistrukturerade djupgående intervjuer, med ytterligare information inhämtad genom dokument och annan offentlig information. LÄS MER

  5. 5. Drivande faktorer inom identitets- och åtkomsthantering i offentliga och privata organisationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Perlerot; Viktoria Vanjhal; [2023]
    Nyckelord :IAM; identity; access; access management; identity management; information security; IAM; identitet; åtkomst; åtkomsthantering; identitetshantering; informationssäkerhet;

    Sammanfattning : Vem ska ha åtkomst och vem skall ha åtkomst till vad? Identitets- och åtkomsthantering (IAM) hjälper organisationer med att hantera systemanvändare under deras livscykel till systemen inom verksamheten. Det finns flera olika faktorer som är den drivande faktorn till varför de har IAM-lösningar. LÄS MER