Sökning: "ordförståelse"

Visar resultat 26 - 30 av 177 uppsatser innehållade ordet ordförståelse.

  1. 26. ”I en drömvärld hade jag haft högläsning varje dag” : Lärares arbete med högläsning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nathalie Lindholm; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; didaktiskt verktyg;

    Sammanfattning : Inledning Elever ska med rätt förutsättningar få en likvärdig undervisning. Undervisningen ska ge eleverna kunskap om att samtala, läsa och skriva för att få en tilltro i sin språkliga förmåga. Genom att läsa gemensamt tar vi tillvara på alla möjligheter att tillgodose alla elevers behov. LÄS MER

  2. 27. ”Långa dagar i skolan gör mig trött och koherent” : En kvantitativ studie om receptiv och produktiv ordförståelse hos gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ebba Viscovi; Ellen Tinggren; [2022]
    Nyckelord :Receptiv ordförståelse; produktiv ordförståelse; idiomatiska uttryck; högskoleprovet; gymnasieelever;

    Sammanfattning : En god ordförståelse är att betrakta som en förutsättning för att en individ ska kunna verka i samhället och ta del av det offentliga samtalet. Trots detta visar tidigare forskning att ordförståelsen generellt blir allt sämre. Föreliggande studie undersöker gymnasieelevers ordförståelse i årskurs 1 och 3. LÄS MER

  3. 28. Emotionell och instrumentell stöttning i klassrumssamtal. : En studie om lärares erfarenheter i ämnet svenska i årskurs 2–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tina Widen; [2022]
    Nyckelord :Emotional support; instrumental support; interaction; material tools; sociocultural perspective; classroom conversation; teacher-led conversations; student-led conversations; compulsory school; Emotionell stöttning; instrumentell stöttning; interaktion; materiellt verktyg; sociokulturellt perspektiv; klassrumssamtal; lärarledda klassrumssamtal; elevledda klassrumssamtal; grundskola;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks fyra lärares erfarenheter av olika former av stöttning i klassrumssamtal i årskurs 2–3. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare kan stötta elevers kunskapsutveckling i ämnet svenska. LÄS MER

  4. 29. Att öppna musikens språkliga dimensioner i praktiken : En kvalitativ studie om musik och sång som språkutvecklande undervisningsmetod för andraspråkselever.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Milad Kouz; [2022]
    Nyckelord :Musikundervisning; andraspråkselever; inom- och utommusikaliska mål; estetiska lärprocesser; multimodalitet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra och belysa hur musiklärare och andra ämneslärare använder sång och musik ur ett didaktiskt perspektiv i sin undervisning, med syfte att erbjuda vidare språkutveckling hos elever som har ett annat modersmål än svenska, och som har behov av det, men inte har längre rätt till stödundervisning. Studien har en kvalitativ ansats vars datainsamling består av strukturerade intervjuer med öppna frågor. LÄS MER

  5. 30. Lärares upplevelser av undervisning av flerspråkiga elever inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Felicia M. Strinnholm; [2022]
    Nyckelord :flerspråkig undervisning; lärarintervjuer; svenska; transspråkande; år f–3;

    Sammanfattning : Det flerspråkiga klassrummet är i dagens samhälle ett faktum inom skolan och läraresförhållningssätt till denna flerspråkighet är avgörande för hur eleverna utvecklas inomspråkundervisningen. I denna kvalitativa intervjustudie undersöks lärares förhållningssätt tilltransspråkande i praktiken inom svenskämnet, samt vad lärarna ser som orsaker till sittförhållningssätt. LÄS MER