Sökning: "påverkansmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet påverkansmedel.

  1. 1. För barn eller till barn? : Behaviorismen i Folkskolans barntidning 1903

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Fanny Engström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den under 2020-talet populära barntidningen Kamratposten är enligt redaktionen själva skriven för barnens skull, men tidningens historia går tillbaka till slutet av 1800 – talet. Tidningen hette då Folkskolans Barntidning och drevs av en folkskollärare vid namn Stina Quint eftersom hon ansåg att skolbarnen behövde ha bra texter att läsa. LÄS MER

  2. 2. ”Jag är stolt över att vara Sveriges statsminister […]” : En retorisk analys av Stefan Löfvens argument i talen till nationen under coronapandemin 2020

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Eli Södrin; [2021]
    Nyckelord :Kriskommunikation; retorik; påverkansmedel; politisk kommunikation;

    Sammanfattning : Sverige befinner sig i en pandemi i vilken Sveriges statsminister Stefan Löfven hållit tal till nationen vid två tillfällen under 2020: den 22 mars och den 22 november, vilka är det material som analyseras i studien utifrån en retorisk analysmetod. Talen är en del av den kriskommunikation vilken Sveriges regering nyttjar för att påverka mottagarna men också informera om pandemiläget i Sverige. LÄS MER

  3. 3. En Big Mac och Co med samhällsansvar, tack! : En kritisk visuell retorikanalys av två av McDonald’s Sveriges CSR-kampanjer med fokus på företagetshållbarhets- och samhällsansvarstagande.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Caroline Lagergren; Amanda Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Critical visual rhetoric analysis; CSR; McDonald s; rhetoric; visual rhetoric; visual influences; sustainability.; Kritisk visuell retorikanalys; CSR; McDonald’s; retorik; visuell retorik; visuella påverkansmedel; hållbarhet.;

    Sammanfattning : Följande studie fokuserar på konstruktionen av två reklamfilmer från McDonald’s Sverige med tema hållbarhet och samhällsansvar (CSR). Specifikt studeras visuella påverkansmedel, visuella och språkliga element samt pistis. Reklamfilmerna studeras utifrån det teoretiska ramverket retorik samt CSR som perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Attityden som påverkansmedel i en kris : En studie av de kritiserade och de hyllade aktörerna under tsunamikatastrofen 2004 med fokus på attityder.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Erika Wallberg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. På säkert avstånd

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Stephanie Karlsson; John Hammarkvist; [2014]
    Nyckelord :deliberativ demokrati; legitimitet; Twitter; sociala medier; politiker; opinionsbildning; retorik; public relations; politisk public relations; strategisk kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Twitter har beskrivits som ett relevant verktyg för svenska politiker för att hålla sig uppdaterade kring vad som händer inom den politiska världen. Twitter som kanal har tidigare benämnts som ett elitmedium, då det finns en stark närvaro av opin-ionsbildare av olika slag. LÄS MER