Sökning: "pojkars talutrymme"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden pojkars talutrymme.

  1. 1. Det pojkar kan göra, kan också flickor : En studie om jämställdhet i matematikundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Lindroth; Johanna Olsson; [2018]
    Nyckelord :matematik; jämställdhet; genus; Sverige; Ghana;

    Sammanfattning : Inledning:  Studien har syftat till att undersöka jämställdhet i matematikundervisningen i två olika länder, Sverige och Ghana. Detta genom att undersöka verksamma lärares tankar kring flickors och pojkars uppträdande i matematikundervisningen samt hur lärarna anser att de agerar gentemot flickor och pojkar och hur de behandlar dem. LÄS MER

  2. 2. Genuskodade spelregler på en heteronormativ arena En fallstudie om hur lärares språkanvändning påverkar elevers talutrymme i idrott och hälsa ur ett performativt perspektiv på genus

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Gabriella Hallberg; [2018]
    Nyckelord :gender; use of language; physical education; performativity; post-structuralism; genus; språkanvändning; idrott och hälsa; performativitet; poststrukturalism;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie undersöker hur lärares språkanvändning formar villkoren för elevers deltagande idrott och hälsa. Studien designas som en fallstudie som genom poststrukturalistisk teori och Judith Butlers teorier om performativitet samt ’den heterosexuella matrisen’. LÄS MER

  3. 3. Vem får ordet? : En studie om flickors och pojkars möjligheter till kommunikation vid matsituationen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Jumisko; Anna Sandberg; [2017]
    Nyckelord :Barnens perspektiv; förskola; genus; jämställdhet; kommunikation; kön; matsituationen; talutrymme.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera vilka föreställningar om kön som förmedlas mellan pedagog och barn vid matsituationen på förskolan. Forskningsfrågorna berör vilket utrymme pojkar respektive flickor ges till kommunikation av pedagogerna och hur flickorna och pojkarna upplever detta. LÄS MER

  4. 4. Talutyrmme och genus : En studie av talutyrmme i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Peter Ståhlberg; [2016]
    Nyckelord :Talutrymme; genus; läraruppfattningar; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka flickor och pojkars talutrymme i kontakt med läraren samt lärarnas uppfattningar om talutrymme i matematikundervisningen. Studien har undersökt hur talutrymmet fördelas och hur eleverna gör för att ta ordet i matematikundervisningen samt hur lärarna uppfattar fördelningen av talutrymme. LÄS MER

  5. 5. Pojkars och flickors talutrymme under samlingssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Malm; Jennie Olsson; [2010]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; talutrymme; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur två pedagoger på två olika förskolor arbetade med att ge pojkar och flickor förutsättningar att uttrycka sig verbalt i samlingssituationer, ur ett jämställdhets- och genusperspektiv. Studien fokuserade på pedagogers bemötande ur två olika perspektiv, om det fanns det strategier för att stötta pojkars och flickors talutrymme samt hur pedagogerna använde strategierna i samlingssituationerna på förskolan. LÄS MER