Sökning: "positive spiral"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden positive spiral.

  1. 1. Undervisning med Bianshi i matematik : En litteraturstudie om vad Bianshi är och dess positiva samt negativa aspekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kushtrim Preteni; Emelie Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Bianshi; teaching with variation; Bianshi framework; the spiral Bianshi curriculum; Shanghai teaching; conceptual variation; procedural variation; Bianshi-undervisning;

    Sammanfattning : Bianshi har under en lång tid tillämpats i Shanghais matematikundervisning. Forskaren GuLingyuan gav denna typ av undervisning en definition med benämningen Bianshi år 1981. Eleverna i Shanghai har visat goda resultat i matematik. LÄS MER

  2. 2. Kändisskandaler, makt och ett fenomen som kallas Cancelkultur. : En kvalitativ undersökning om hur yngre vuxna medieanvändare uppfattar och förhåller sig till cancelkultur på sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Marcus Gottschalk; Samuel Johansson; [2023]
    Nyckelord :Cancelculture; Cancelkultur; makt; medieanvändare; uppfattning; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Cancel culture is a relatively new phenomenon in Sweden that is multifaceted. There is a clear problem that has been highlighted earlier, which is power relations on social media. It shows that different parties possess power in different kinds and when making statements that contradict social norms leads to what is known as cancel culture. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogers tolkning och upplevelse av skolans förebyggande och hälsofrämjande uppdrag : - möjligheter och hinder

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lena Catharina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :specialpedagog; förebyggande; hälsofrämjande; salutogent perspektiv; elevhälsa; hermeneutisk metod;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how special education pedagogues interpret and perform the prevention and promotion assignments in the governing documents as well as how policy is created to deliver it in their own school contexts. I work from a salutogenic perspective focusing on health factors when discussing possibilities but also obstacles to working proactively. LÄS MER

  4. 4. Upplevelser, tankar och känslor kopplade till fysisk aktivitet hos personer deltagande i kommunal öppenvård för beroendeproblematik : En kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Axel Byström; [2023]
    Nyckelord :addiction; physical activity; physiotherapy; substance use syndrome; beroende; fysioterapi; fysisk aktivitet; substansbrukssyndrom;

    Sammanfattning : Bakgrund: Beroendeproblematik är kostsamt för individ, familj och samhälle. I Sverige erbjuds psykologisk och psykosocial behandling vid beroendeproblematik vilket ofta kombineras med motiverande samtal och/eller läkemedelsbehandling. LÄS MER

  5. 5. Är lättläst alltid så lätt att läsa? : En systematisk litteraturstudie om den lättlästa skönlitteraturens påverkan på elevens läsutveckling samt dess förtjänster och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Ella Eriksson; Pauline Särg; [2022]
    Nyckelord :easy read; lättläst; läsutveckling; läsförståelse; lästekniker; skönlitteratur; grundskolan; lärarens organisatoriska arbete; högstadiet; svenska;

    Sammanfattning : Är lättläst skönlitteratur till hjälp för elever och lärare i dagens klassrum på högstadiet? Med PISA-undersökningarnas försämrade resultat i åtanke undersöker den systematiska litteraturstudien 15 olika forskningar samt uttalanden från bland annat förlag och författare bakom lättläst skönlitteratur. I underlaget för litteraturstudien undersöks vad forskningen säger om läsundervisning och studierna försöker finna hur det påverkar elevernas läsutveckling. LÄS MER