Sökning: "provocative design"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden provocative design.
1. Opportunities of an Abusive Game Probe
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : How might we encourage playful yet provocative attitudes to explore unfamiliar methods? This thesis investigates how interaction designers can use unusual and thought-provoking methods in their design process. It focuses on understanding the challenges, limitations and opportunities of these types of approaches. LÄS MER
2. ADOLESCENTS IN CONTROL : Promoting Adolescents Autonomy in Parental Control Applications
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : Parental control applications were introduced to regulate and avoid the negative effects of adolescents’ technology usage. However, parental control apps lack focus on promoting adolescents' autonomy and parent-adolescent collaboration. LÄS MER
3. 80-20 : En visualisering av flygvanor på KTH
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : För att samhället ska nå målet om att hålla den globala uppvärmningen väl under 2 °C behövs att åtgärder inom alla sektorer av samhället vidtas för att minska klimatpåverkan. Flygresor släpper idag ut stora mängder koldioxid, och i forskarvärlden är det en norm att resa över världen för att bygga ut kontaktnät och sprida sin forskning. LÄS MER
4. Tv:n står på som sällskapsljud : En studie om hur överkonsumtion kan belysas genom provokativ digital design
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Vi lever idag i en värld där människor överkonsumerar jordens resurser. Människor uppmanastill att bli mer medvetna om sin energiförbrukning, och EU finansierar arbete för mer hållbardesign, men mer arbete krävs. LÄS MER
5. Exploring the role and use of values & emotions in promoting prosocial action via Instagram
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Inspired by recent work on value-based messaging in migration-relatedcampaigning to elicit sympathy, this project explores theoretical rationale foremploying values in the field of communication for social change (C4SC),understood in its broad sense as aspiring to engender prosocial behaviour. The project is framed by the main question of how values, emotions and(prosocial) action relate to one another. LÄS MER