Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER

  2. 2. Interkulturellt förhållningssätt i förskolan : En studie om pedagogers beskrivning och erfarenheter av det interkulturella arbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Wallin; Jessica Persson; [2023]
    Nyckelord :Interkulturellt; mångkulturellt; förskolan; etnicitet och identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka pedagogers kunskap om det interkulturella förhållningssättet i förskolans verksamhet. För att undersöka det interkulturella förhållningssättet har vi genomfört kvalitativ forskningsintervju där åtta pedagoger intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Är hudfärg en faktor för diskriminering i förskolan? : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om ras- och etnisk diskriminering av barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jeniffer Inacio; Diana Norendal; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Ras; Strukturell rasism; Färgblindhet; Diskriminering; Etnicitet; Hudfärg;

    Sammanfattning : Sweden identifies itself as one of the world's most equal and equal countries, and within preschool, educators must actively work with the values ​​so that children will gain an understanding of the equal value of people. Research shows that Sweden's self-image has led to the color-blind anti-racism and that the claim of race or skin color has become taboo. LÄS MER

  4. 4. Jakten på de gömda värderingarna : En kvalitativ studie av explicita och implicita värderingar i ett multimodalt lärmaterial för årskurs 4-6

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Engström Hellman; Johanna Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsfilm; värderingar; multimodalitet; modaliteter; filmbaserat lärmaterial; samhällsorienterande ämnen; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka värderingars förekomst i ett multimodalt lärmaterial för SO-ämnena i årskurs 4-6 samt vilka budskap de kan medföra. Vidare syftar studien till att undersöka i vilken mån de upptäckta värderingarna utmanas. LÄS MER

  5. 5. Etnisk mångfald inom designbranschen : En homogen bransch i ett heterogent samhälle?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Saron Iohannes Haile; [2021]
    Nyckelord :Designbranschen; mångfald; etnisk mångfald; etnicitet kultur; designbyrå; designaktivism;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att med designaktivism som perspektiv undersöka hur den etniska mångfalden inom designbranschen ser ut i Sverige och hur några etablerade designbyråer jobbar med mångfaldsfrågan. Den är avsedd att bidra till en reflektion av hur det i sin tur påverkar skapandet  som delas med samhället. LÄS MER