Sökning: "Utbildningsfilm"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Utbildningsfilm.

  1. 1. Jakten på de gömda värderingarna : En kvalitativ studie av explicita och implicita värderingar i ett multimodalt lärmaterial för årskurs 4-6

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Engström Hellman; Johanna Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsfilm; värderingar; multimodalitet; modaliteter; filmbaserat lärmaterial; samhällsorienterande ämnen; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka värderingars förekomst i ett multimodalt lärmaterial för SO-ämnena i årskurs 4-6 samt vilka budskap de kan medföra. Vidare syftar studien till att undersöka i vilken mån de upptäckta värderingarna utmanas. LÄS MER

  2. 2. Upplevelsen påverkar budskapet : En receptionsanalys av hur anställda inom handikappomsorgen uppfattar utbildningsfilm

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sofia Pettersson; [2015]
    Nyckelord :Reception analysis; qualitative interview; encoding decoding; educational movies; Receptionsanalys; kvalitativ intervju; encoding decoding; utbildningsfilm;

    Sammanfattning : Film is a medium which is mainly used for entertainment. It is a medium that is constantly expanding, and beside from it being a relaxing activity it can also be used for educational purposes. This is an aspect of film that should be valued, since it has the possibility to engage, educate and move its viewers. LÄS MER

  3. 3. QR-kod och videoinstruktioner: ett mobilt lärande i industrin

    Magister-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

    Författare :Erica Blom; [2014-07-02]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med magisteruppsatsen är att undersöka om filminstruktioner ur ett pedagogsikt hänseende är bättre eller åtminstone upplevs som bättre än andra typer av instruktioner. För att få svar på det har mina frågeställningar varit: Hur fungerar utbildningsfilm kopplat till QR-kod i industrin som verktyg för lärande? Hur upplever arbetarna olika typer av instruktioner? Vad krävs för att filmade instruktioner kopplade till QR-kod ska fungera som ett medel för lärande i industrin? Hur ser arbetarna på kombinationen av QR-kod och video som instruktionsform? De metoder jag använde var av kvalitativ karaktär och bestod av observation, intervjuer, analys av filmade testningar samt experiment. LÄS MER

  4. 4. Audiovisuell kontra skriftlig stimulans: En jämförande studie mellan effekten av video och text på gymnasieelevers kort- och långsiktiga minnesförmågor.

    Kandidat-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

    Författare :Sofia E Serholt; [2013-02-13]
    Nyckelord :Minne; Video; Film; Multimedia; Text; Experiment; Arbetsminne; Långsiktigt minne;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts för att belysa skillnader i olika mediers roll för minnet och lärandet hos elever i gymnasieskolan. Syftet har varit att jämföra audiovisuell stimuli i form av utbildningsfilm med motsvarande information i skriftlig version utifrån ett kort- och långsiktigt perspektiv, då båda dessa medium används inom skolan utan några egentliga kunskaper kring deras för- och nackdelar. LÄS MER

  5. 5. Manual till introduktionsfilm

    M1-uppsats, Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Cecilia Sjöström; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna rapport handlar om hur utbildningsfilmer skapas. Syftet med rapporten är att förklara hur arbetet gjorts med att skapa utbildningsfilmer. Hur det går till, steg för steg, när en utbildningsfilm skapas och vad som är viktigt att tänka på när man till exempel filmar eller redigerar. LÄS MER