Sökning: "reflektion på olika nivåer"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden reflektion på olika nivåer.

  1. 1. Manuellt och intellektuellt arbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Ann-Sofie Möller Fogelqvist; Matilda Blom Pommerening; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; manuellt och intellektuellt; reflektion; handling; förmågor;

    Sammanfattning : Nyttan med skolämnet slöjd är ifrågasatt från olika håll i samhället. Undersökningar visar att slöjden upplevs som ett rent praktiskt ämne och de kunskaper eleverna får med sig beskrivs som förlegade. Kursplaner uttrycker att arbetet i slöjd ska vara en förening av manuellt och intellektuellt arbete. LÄS MER

  2. 2. ETIK I OFFENTLIG FÖRVALTNING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Katarina Jansson Lindgren; [2022-03-16]
    Nyckelord :Etik; Offentlig förvaltning; Offentligt etos;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka föreställningar om etik i offentlig förvaltning med fokus på anställda i alla tre nivåer i offentlig förvaltning; kommunal, regional och statlig nivå. Detta ska göras genom att undersöka hur offentligt anställda resonerar och förhåller sig till etik. LÄS MER

  3. 3. Skrivutveckling vid läs- och skrivsvårigheter : Svensklärares skriftliga återkoppling på textproduktion av gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Örtenberg; [2022]
    Nyckelord :Skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; texttriangel; skrivmodell; återkoppling;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur gymnasielärare i svenska på högskoleförberedande program kommenterar texter som är producerad av elever i läs- och skrivsvårigheter. Syftet är att studera såväl skrivuppgifter som textkommentarer skrivna av lärare med fokus på att hitta skrivstödjande strukturer i de båda textformerna. LÄS MER

  4. 4. Motstånd, risk och ansvar : En väg till deltagande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Lotta Ankargård; [2022]
    Nyckelord :Ansvar; Elevperspektiv; Demokrati; Bild; Aktionsforskning;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur läraren kan utveckla och skapa lärsituationer genom att använda aktionsforskning som metod, för att bjuda in elever till att delta i utvecklandet av deras egenplanering av undervisningen, som i förlängningen kan erbjuda eleverna möjlighet att engagera sig och utforma inkluderande uppgifter, med utgång från sina egna intressen. Studien visar att ett tydligt och strukturerat arbetssätt skapar förutsättningar för elevers vilja att ta ansvar för, och delta i arbetsprocessen, där eleven som subjekt är i fokus. LÄS MER

  5. 5. "Varje dag är en lärandeprocess" : Verksamhetschefer inom vård och omsorg och deras förutsättningar att utvecklas i sitt arbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Carlsten; Jannika Lernskog Pihl; [2022]
    Nyckelord :workplace learning; informal learning; first line managers; public sector; arbetsplatslärande; informellt lärande; första linjens chefer; offentlig sektor;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka verksamhetsnära chefer inom vård och omsorg i kommunal verksamhet och deras förutsättningar att utvecklas i sin yrkesroll. Fenomenet är relevant att studera då verksamhetschefer i kommunal verksamhet befinner sig i en mellanposition med krav från olika nivåer. LÄS MER