Sökning: "samverkan i skolan"
Visar resultat 11 - 15 av 865 uppsatser innehållade orden samverkan i skolan.
11. Ska vi rädda barnen från att drunkna eller ska vi lära barnen att simma? : Att arbeta hälsofrämjande och förebyggande i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : .... LÄS MER
12. Specialpedagogen som spindeln i nätet : En studie av stadieövergångar för elever med åtgärdsprogram
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under en elevs skolgång sker vanligtvis sex stadieövergångar vilket oftast innebär förändringarav olika slag. För elever med åtgärdsprogram kan detta utgöra en extra belastning. LÄS MER
13. Skolkuratorernas arbete med problematisk skolfrånvaro : En kvalitativ intervjustudie av skolkuratorers upplevelser i arbetet med elever som har problematisk skolfrånvaro
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett socialt problem som ökar och skapar bekymmer i skolvärlden. Syftet med studien har varit att öka kunskapen kring skolkuratorernas upplevelser med arbetet med högstadieelever som har en problematisk skolfrånvaro. LÄS MER
14. ”Barnen lär sig faktiskt något på fritidshemmet”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : 2016 fick fritidshemmet en egen del i läroplanen och fick med det en högre status och legitimitet inom skolväsendet. I läroplanen står det att lärande, utveckling och omsorg ska utgöra en helhet i undervisningen på fritidshemmet. LÄS MER
15. Fritidshemmet som brottsförebyggande arena.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Mot bakgrund av samhällets utmaningar kring ungdomsbrottslighet och den pågående aktuella medierapporteringen är studiens syfte att undersöka hur lärare, skolledare, politiker, samt polis uppfattar fritidshemmets möjligheter att minska ungdomsbrottslighet. Genom semistrukturerade intervjuer och Bronfenbrenners ekologiska systemteori (1986) utforskar studien fritidshemmets betydelse och organisering i särskilt utsatta områden. LÄS MER