Sökning: "schema i förskolan"
Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden schema i förskolan.
11. Stereotypa normer och normöverskridningar i bilderboken : En bilderboksanalys av sex bilderböcker i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Bilderboken är något som finns närvarande för många barn under deras uppväxt. Simonsson (2006) hävdar att det finns ett stort behov att producera ny kunskap kring bilderboksanvändandet i förskolan. LÄS MER
12. Trygga Barn : Om förskollärares syn på små barns anknytningsmöjligheter och begränsningar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Vår studie vill lyfta fram vikten av att arbeta med anknytning i förskolan. Vi har utgått från Bowlbys anknytningsteori och kopplat den till barns utveckling och lärande. Forskningen vi lyft fram visar på hur pedagogerna på förskolan kan arbeta med anknytning i arbetet med barnen. LÄS MER
13. Storarbetslag i förskolan - Hinder och möjligheter
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syfte: Föreliggande studie vill söka kunskap kring arbete i storarbetslag i förskolans verksamhet. Studien har också som syfte att undersöka hur och utifrån vilka utgångspunkter förskollärare som arbetar i storarbetslag organiserar sin verksamhet samt att beskriva vad förskollärare uttrycker är möjligheter och hinder med att arbeta i ett storarbetslag. LÄS MER
14. Barns inflytandei förskolan: En studie om barns inflytande och reella inflytande i och runtomkring samlingen ur barnens perspektiv.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ undersökning om förskolebarns inflytande och reella inflytande påen förskoleavdelning i centrala Göteborg. Studiens empiriska material samlade vi in medhjälp av observationer och samtal med barnen på avdelningen. LÄS MER
15. Den talande väggen - En studie om väggarnas funktion samt vad de säger om förskoleverksamheten
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att studera vad som finns på väggarna samt hur institutionen synliggörs. Vidare är syftet att undersöka pedagogernas syn på hur väggarna används i verksamheten.Vid en genomgång av forskning framkom att det finns många studier kring förskolans miljö. LÄS MER