Sökning: "schema i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden schema i förskolan.

  1. 16. Samverkan mellan förskola & förskoleklass : En studien av förskollärarnas syn på samverkansarbetet, överlämningar och barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Carolin Jennung; Marie Klasson; [2013]
    Nyckelord :Samverkan; Överlämning; Förskola; Intervju; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera förskollärarnas syn på samverkan mellan förskola och förskoleklass i två olika rektorsområden i samma stad, och mer specifikt hur man uppfattar överlämningen mellan de olika verksamheterna och vilken roll förskolebarns språkutveckling spelar för denna överlämning. Studien belyser frågor om hur förskollärarna upplever samverkan och överlämningar till andra verksamheter. LÄS MER

  2. 17. Samarbete och samverkan mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josefine Andersson; Madelen Granberg; [2013]
    Nyckelord :Barns tidigare erfarenheter och kunskaper; Förskola; Förskoleklass; Föräldrarsyn; Pedagogsyn; Samarbete; Samverkan; Övergång;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagoger och föräldrar upplever att samarbete och samverkan fungerar mellan förskola och förskoleklass vid övergången mellan verksamheterna, samt hur pedagoger och föräldrar upplever att barns tidigare erfarenheter och kunskaper tillvaratas i förskoleklassen. Frågeställningarna som vår studie har utgått ifrån är: Hur upplever pedagoger och föräldrar att övergången mellan förskola och förskoleklass bör vara? Hur upplever pedagoger och föräldrar att barns tidigare erfarenheter och kunskaper som de lärt sig i förskolan används i förskoleklassen? Hur upplever pedagoger och föräldrar att samverkan och samarbetet sker mellan förskola och förskoleklass? I tidigare forskning inom samma område har det framkommit att det under en längre tidsperiod har gjorts försök att få igång ett fungerade samarbete mellan instanserna. LÄS MER

  3. 18. Barn och stress : - Strukturens påverkan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Maja Vainio Svensson; Maria Andersson; [2013]
    Nyckelord :Barn Stress Struktur Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka barn och stress i förskolan. Vi har inriktat oss på att se hur strukturen i förskolan påverkar barns stress. Det intresserar oss att se om man kan undersöka om barn i förskolan är stressade och ifall det har någon koppling till hur förskolan struktureras upp. LÄS MER

  4. 19. Elektronisk schemaläggning : ett system för att underlätta det administrativa arbetet i förskolor

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medier

    Författare :Patrik Jansson; [2012]
    Nyckelord :Android; förskola; JavaScript; JSON; PHP; schema;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att skapa en kravspecifikation för ett system som ska underlätta det administrativa arbetet för förskolepedagoger. En undersökning av förskolors verksamhet har bland annat visat att förskolor har olika arbetssätt kring det administrativa arbetet. LÄS MER

  5. 20. Fingertal och Datorspel - Att utveckla aritmetiska kunskaper

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Line Kavmark; [2010]
    Nyckelord :Fingertal; antalsuppfattning; datorspel; subitizin;

    Sammanfattning : Huvudfrågor- Hur utvecklas barns del-del- och helhetsrelationer?- Sker någon förändring i barnens förmåga att känna igen mönster under spelets gång?Metod och materialFyra fallstudier ligger till grund för uppsatsen där kvalitativa videoobservationer och ett strukturerat kategori-schema utgör metod för analys.ResultatResultatet av den här studien visar att tre av de fyra observerade barnen utvecklat sin förståelse av tal genom attutveckla sina förmågor i del-del- och helhetsrelationer och att se större mängder genom igenkänning av mönster. LÄS MER