Sökning: "since fiction"

Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade orden since fiction.

  1. 1. BILDEN AV AI- FRÅN MYT TILL VERKLIGHET. En kvantitativ innehållsanalys av svenska nyhetsmediers gestaltning av artificiell intelligens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johann Rothoff; Ina Wikström Hellberg; [2024-03-04]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI ; gestaltningsteorin; emerging technologies; nyhetsmedia; aktörer; OpenAI;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this study was to explore how artificial intelligence (AI) has been framed in the Swedish news media through the course of time. Although the first definition dates back to the 1950’s, AI can still be considered a rather early concept when seen as an emerging technology. LÄS MER

  2. 2. Vatten i faktaböcker : Kemiundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Rivest; [2024]
    Nyckelord :Non-fiction book; water; chemistry; naming; preschool.; Faktabok; vatten; kemi; namngivning; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en innehållsanalys av faktaböcker för barn sombeskriver vatten ur ett kemiskt perspektiv med fokus på vad faktaböckerna kanbidra med i förskolans kemiundervisning. Ett ämnesdidaktiskt tillvägagångssätthar använts där namngivning och sambandsintresse varit i fokus. LÄS MER

  3. 3. Playing with the Third Reich: Conceptual Relocation from Nazi Film to WWII Game : An Experiment to measure Filmic concepts in Digital Games

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Filmvetenskap

    Författare :Laqi Li; [2023]
    Nyckelord :Nazi Germany; Propaganda Films; Science Fiction Trilogy; Industrial Films; WWII FPS Games; WWII Simulation Games; Fascist Aesthetic; Futuristic Utopianism; Steel-like Romanticism; History.;

    Sammanfattning : Film produced by Nazi Germany has been a classic that has drawn scholars from a wide range of academic disciplines as well as innumerable cineastes from various cultural backgrounds. The simultaneous rise in the number of players acting as observers and operators in digital games with a WWII theme has drawn recent scholarly attention since it is thought that this pattern is contributing to players' hazy understanding of historical events. LÄS MER

  4. 4. It’s no laughing matter! The changing use of the semicolon and its application in various genres

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Magnus Boström; [2023]
    Nyckelord :punctuation; semicolon; linguistics; prescriptivism; grammar; syntax; prosody;

    Sammanfattning : The function of the semicolon has changed considerably since the 15th century, from primarily indicating the length of a pause, to providing syntactic information. According to prescriptive grammar, the semicolon is used to join independent clauses and to avoid complexity by separating items in a list. LÄS MER

  5. 5. Varför Ava-tar de på allt? : En kvalitativ analys av hur visualiseringen av händers interaktion påverkar hur åskådare upplever världen i filmen Avatar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Campbell; [2023]
    Nyckelord :Avatar; phenomenology; film phenomenology; perception; hands; cognition; narrative; narrative functions; embodiment; embody; immersion; science fiction; interaction; tactile; haptic; sensory; eye-hand-coordination; visual communication; communication; film; Avatar; fenomenologi; filmfenomenologi; perception; händer; hand; kognition; narrativ; narrativa funktioner; inlevelse; förkroppsligande; science fiction; interaktion; interaktionsdesign; taktil; haptik; öga-hand-koordination; sensorisk; upplevelse; visuell kommunikation; kommunikation; film; filmberättande; vargar; varg; teater; Naturskyddsföreningen; animation; rörlig bild; naturpolitik; narrativ; berättande; kommunikation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenologisk studie som utreder hur visualiseringen av händer påverkar hur filmbetraktare upplever världen i filmen Avatar.  Analysen utreder tre scener från Avatar, som visar händer som interagerar med föremål som är okända för både filmkaraktärens och betraktarens del. LÄS MER