Sökning: "skönlitterära texter"

Visar resultat 21 - 25 av 176 uppsatser innehållade orden skönlitterära texter.

  1. 21. Läs, förstå och ha det gôtt - samtidigt? : Framgångsrika undervisningsmetoder för utveckling av läsförståelse och främjande av läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josefin Edstam; Julia Forsberg; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; läslust; undervisningsmetoder; svenskämnet; lässtrategier; lärspel; grundskolans senare år; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande systematiska litteraturstudie är att undersöka framgångsrika undervisningsmetoder för läsförståelseutveckling och för att främja läslust. Detta genomförs utifrån svenskundervisning av skönlitterära texter i grundskolans senare år. LÄS MER

  2. 22. ”Om det väcker intresse så spelar det ingen roll vad man läser egentligen” : En studie av lärares syn på skönlitteratur i sfi-klassrummet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Nelly Farran-Lee; [2022]
    Nyckelord :sfi; litteracitet; skönlitteratur; vuxenutbildning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker sfi-lärares syn på användning av skönlitteratur som pedagogiskt verktyg i undervisningen av vuxna invandrare. Studien ämnar besvara tre frågeställningar, som dels berör vilka skäl lärarna ger för sin användning av skönlitteratur som en del av sin undervisningspraktik, dels vilka skönlitterära texter de väljer och varför. LÄS MER

  3. 23. Kontextualiserad grammatikundervisning förlitteracitetsutveckling i svenskämnet? : En systematisk litteraturstudie om den svenska gymnasieskolans grammatikundervisning i internationellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Noémi Dezső; Marcus Törnblad; [2022]
    Nyckelord :kontextualiserad grammatikundervisning; metaspråk; metaspråklig kompetens; gymnasieskolan; svenska; grammatikundervisning;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har det kompensatoriska uppdraget att fylla genom att ta hänsyn till alla elevers behov och olika förutsättningar i utbildningen. Det kompensatoriska uppdraget tillvaratas i stor utsträckning genom språkundervisningen inom svenskämnet. LÄS MER

  4. 24. Fantasy och Spel : Hur man kan använda det i religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jens Nilsson Köhler; Filip Winquist; [2022]
    Nyckelord :Fantasy; Litteratur; Religion; TV-spel; Spel; Undervisning.;

    Sammanfattning : I detta arbete presenteras en översikt om hur forskningen ser på hur man kan använda sig avpopkulturella fenomen i religionsundervisningen, med ett fokus på fantasy-genren och spel sommedium. Detta presenteras ur två frågeställningar rörande ämnet, där den första behandlarfantasy i litteratur och religion, följt av hur man kan behandla spel ur ett filosofiskt perspektivoch ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 25. Vägledning till läsförståelse : En kvalitativ studie av lärarperspektiv på arbetet med skönlitterära texter i årskurs 4 - 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Dennis Barthelsson Reynols; [2022]
    Nyckelord :Literature; reading strategies; reading comprehension; teachers’ beliefs; middle school years 4 - 6; Skönlitteratur; lässtrategier; läsförståelse; lärares uppfattningar; årskurs 4 – 6;

    Sammanfattning : The objective of this study has been to investigate the beliefs of Swedish middle school teachers in supporting the development of students’ reading comprehension of literature. The study is based on two central research questions that include what motivates teachers in choosing literature for reading comprehension instruction as well as considerations of reading strategy instruction aimed towards developing the reading comprehension of Swedish middle school students in grades 4 – 6. LÄS MER