Sökning: "social hållbar utveckling på förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden social hållbar utveckling på förskolan.
21. Hållbar utveckling och dess tre dimensioner i förskoleverksamheten : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattningar av hållbar utveckling och dess tre dimensioner i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskolepedagogers uppfattningar av begreppet hållbar utveckling och de tre dimensionerna (ekologisk, social och ekonomisk) i förskolans verksamhet. Studien bygger på kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger som arbetar i förskolan. LÄS MER
22. ”Man gör ofta mycket mer än vad man är medveten om.” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av lokalt respektive globalt perspektiv och ansvar inom hållbar utveckling.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till förståelse om hur förskollärare beskriver sitt arbete inom hållbar utveckling med särskilt fokus på förskollärares beskrivningar av lokalt respektive globalt perspektiv och ansvar inom hållbar utveckling i förskolan. Den teoretiska utgångspunkten har varit fenomenologi för att kunna sätta förskollärarnas beskrivningar av hållbar utveckling i förskolan i centrum. LÄS MER
23. Att undervisa för social hållbarhet i förskolan : Olika sätt att undervisa om levnadsförhållanden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares resonemang om undervisning för social hållbarhet och nå kunskap om på vilket sätt social hållbarhet kan undervisas i förskolan. Några av de 17 globala målen för hållbar utveckling har varit till stöd i utformande av syfte och frågeställningar i studien. LÄS MER
24. “Kan bli för stramt och fyrkantigt” : En enkätstudie om pedagogers upplevelser och erfarenheter av arbetet med konflikthantering i förskolan: tankestilars roll och påverkan kring hur relationer inramas och formuleras.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Konstruktiv hantering av konflikter kan bidra till lärandesituationer. Som en del i att synliggöra det vardagliga arbetet lyfter studien pedagogers erfarenheter och upplevelser kring konflikthanteringsarbetet i förskolan. LÄS MER
25. Undervisning för hållbar utveckling : Förskollärares uppfattningar och beskrivningar av variationer på undervisning: innehåll, aktiviteter och den egna rollen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The aim of this essay is to contribute to knowledge about how teaching for sustainable development (TSD) in a preschool context is understood by preschool teachers. The new curriculum for early childhood education (ECE) in Sweden, Läroplan för förskolan Lpfö 18 (Skolverket 2018) addresses sustainable development for the first time explicitly as part of the ECE program, with all three dimensions (environmental, social and economic) included in the description. LÄS MER