Sökning: "socialkonstruktivism och integration"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden socialkonstruktivism och integration.

  1. 1. Social Construction of Nature - A Case Study in Kronoberg: Understanding Cultural Perspectives for Nature-Based Integration. 

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Siobhán Byrne; Beatriz García Lázaro; [2023]
    Nyckelord :Integration; Immigration; Nature-Based Integration; NBI; Social Constructivism; Integration; Immigration; Naturbaserad integration; NBI; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : The purpose of this research is to create opportunities to promote social inclusion through Nature-Based Integration (NBI), aiming to understand the social construction of nature from a sociocultural perspective. Social constructivist theories have been employed in the field of migrant integration, however, a social constructivist standpoint has not yet been applied in the emerging sub-field of NBI. LÄS MER

  2. 2. Integration och dess framställning : En diskursanalys av problemrepresentationer i politiska motioner.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisette Stenberg; [2020]
    Nyckelord :politiska partier; integration; diskursanalys; WPR-analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera hur integration formas diskursivt i politiska förslag. För att göra detta har följande forskningsfrågor använts: Hur framställs integration i motionerna? Vilka antaganden finns bakom framställningarna av integration? Vilka skillnader i framställningarna finns mellan de olika riksdagspartierna? Det analyserade materialet i uppsatsen är motioner från de politiska partierna i Sveriges riksdag, totalt har 91 motioner analyserats. LÄS MER

  3. 3. EU-medborgares nationella och transnationella identiteter och dess påverkan på europeisk integration : Ett socialkonstruktivistiskt perspektiv på europeiskt integration

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap

    Författare :Kim Pischner; [2019]
    Nyckelord :identity; national identity; transnational identity; euroscepticism; social constructivism; the European Union; The EU; EU; political mobilization; European integration; identitet; nationell identitet; transnationell identitet; euroskeptisim; socialkonstruktivism; den Europeiska Unionen; EU; politisk mobilisering; europeisk integration;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the role of identity when it comes to European integration. Specifically, the citizen of the European Union’s identity as exclusive national or as transnational. LÄS MER

  4. 4. ”Hedern i flerdimensionellt perspektiv ” : - En kvalitativ studie om hur sex unga kvinnor och män med ursprung i Turkiet resonerar om heder, jämställdhet och integration

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Yurtseven Ülgü; [2018]
    Nyckelord :Heder; migration; kultur; invandring; integration; genus; kön; jämställdhet;

    Sammanfattning : ”Hedern i flerdimensionellt perspektiv” - En kvalitativ studie om hur sex unga kvinnor och män med ursprung i Turkiet resonerar om heder, jämställdhet och integration. Syftet med studien är att beskriva hur hederskulturen upplevs av unga vuxna kvinnor och män med ursprung i Turkiet. LÄS MER

  5. 5. ”Visst skiljer de sig från oss andra” : En kvalitativ studie om pedagogers föreställningar, normer och kategoriseringar om barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Kaya; [2017]
    Nyckelord :Intellectual disabiblity; pedagogue; pre-school class; socialconstructivism; norms; perceptions; categorizations; including; exkluding.; Intellektuell funktionsnedsättning; pedagog; förskoleklass; socialkonstruktivism; normer; föreställningar; kategoriseringar; inkludering; exkludering.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine whether pedagogues, in their daily work with children with intellectual disabilities, have perceptions based on earlier work experience with for instance children with average intelligence and also if the perceptions, norms and categorizations of society affect the school environment in which children with intellectual disabilities exist.The study, which focuses on the pedagogues work experience of childrens with intellectual disabilities, was carried out by interviewing four pedagogues in a qualitative manner. LÄS MER