Sökning: "special needs upper secondary school"
Visar resultat 16 - 20 av 76 uppsatser innehållade orden special needs upper secondary school.
16. Specialpedagogens arbetsuppgifter : En enkätstudie med 78 examinerade specialpedagoger
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studien tar avstamp i de livliga diskussioner om specialpedagogens roll, uppdrag och arbetsuppgifter som förekommer i bland annat pedagogisk litteratur, tidskrifter och digitala forum. Syftet med studien är att belysa vilka arbetsuppgifter en specialpedagog, verksam inom förskola, grundskola och gymnasieskola i Sverige, bör utföra. LÄS MER
17. Överlämning från grundskola till gymnasieskola : -En analys av kommuners organisering av överlämningsprocessen vid byte av skolform
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : När en elev övergår från en skolform till en annan skolform ska den avlämnade skolenheten skyndsamt överlämna den dokumentation som underlättar och gynnar elevens fortsatta lärande. Övergången från grundskolan till gymnasieskolan är komplex som visar på behov avsamarbete, tydliga rutiner och en innehållsrik dokumentation. LÄS MER
18. Stödinsatser i gymnasieskolan : en studie av frirummet mellanstyrdokument och praktik
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : In Swedish schools, students have a statutory right to support if the need arises. According to The Education Act, the workflow with support measures can briefly be described as: if needs are noticed, then support measures in the form of additional adjustments must be made. LÄS MER
19. Varierade examinationsformer i gymnasiematematiken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : The Swedish upper secondary school curriculum emphasizes on the individual learner’s development. In order to meet the needs of the pupils the teachers must vary their teaching methods and also the forms of assessment. This study focuses on teachers’ views and thoughts on varied forms of examinations and assessment in mathematics. LÄS MER
20. Möjligheter, utmaningar och hinder vid starten på gymnasiet för elever i behov av stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning Jaros, Karolina & Magnusson, Josefin (2021). Möjligheter, utmaningar och hinder vid starten på gymnasiet för elever i behov av stöd. Specialpedagogprogrammet, Institution för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER