Sökning: "special needs upper secondary school"

Visar resultat 21 - 25 av 76 uppsatser innehållade orden special needs upper secondary school.

  1. 21. Delaktighet på gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Borg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Gymnasiesärskolan tar emot elever med intellektuella funktionsnedsättningar.Elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning har traditionellt sökttill gymnasiesärskolans nationella program. LÄS MER

  2. 22. Distansundervisning – Ett nödvändigt ont eller en extrasärskilt viktig anpassning? : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers, speciallärares ochämneslärares uppfattningar om distansundervisningens påverkan påextra anpassningar och särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Robin Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Distance education; online learning; special needs; special needs coordinator; special education teacher;

    Sammanfattning : In March 2020 schools in Sweden had to reorganize their organization due to the covid-19-pandemic. The uppersecondary school had to undergo a quick transformation from a traditional education in a brick-and-mortarsetting to distance education in an online setting. LÄS MER

  3. 23. Anpassningar i musikundervisningen : en studie om specialpedagogiska metoder inom ämnet musikteori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Dennis Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagogik; musik; musikteori; samverkan; anpassningar;

    Sammanfattning : Specialpedagogik infördes i lärarutbildningen år 2011, vilket betyder att merparten av dagens lärare inte har fått någon utbildning inom specialpedagogik. Denna studie undersöker vilka specialpedagogiska metoder som används inom de musikteoretiska ämnena, hur dessa val av metoder påverkas av lärarens erfarenhet, huruvida lärarna upplever att de kan vända sig till elevhälsan för att få stöd samt om det finns behov av fortbildning inom specialpedagogik hos musiklärare. LÄS MER

  4. 24. Elevers berättelser om upplevelser av delaktighet : En intervjustudie på gymnasiesärskolans nationella program om elevers upplevelser av delaktighet i idrott och hälsa och fysiska aktiviteter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Henrik Holmström; [2020]
    Nyckelord :participation; intellectual disability; physical education; education for special needs; delaktighet; idrott och hälsa; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiesärskola;

    Sammanfattning : One of the important tasks of the school is to provide students with the conditions to participate. Young people with intellectual disability have less favorable conditions for participation in physical activities than other peers. Physical activities can contribute to increased health and quality of life for these young people. LÄS MER

  5. 25. Lärares, speciallärares och specialpedagogers upplevelser av arbete och samarbete kring lässvårigheter på gymnasiet : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Erika Olofsson; Erika Larsson; [2020]
    Nyckelord :Rutiner; kartläggning; screening; språkliga svårigheter; anpassningar; intervention;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine how Swedish teachers, special needs teachers and special education teachers experience cooperation in assessments and pedagogical practices towards upper secondary school students facing reading difficulties. We also aim to investigate how these pedagogues experience cooperation in providing appropriate support for these students. LÄS MER