Sökning: "special needs upper secondary school"

Visar resultat 11 - 15 av 76 uppsatser innehållade orden special needs upper secondary school.

  1. 11. Främjande faktorer för elever i språklig sårbarhet : En studie av gymnasiesärskoleelevers, gymnasieelevers och lärares upplevelser av undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Erika Börjes; [2022]
    Nyckelord :Language difficulties; upper secondary school; Swedish upper secondary special needs school; intellectual disabilities; interpretative phenomenology; lifeworld phenomenology; Språklig sårbarhet; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiet; gymnasiesärskola; tolkande fenomenologi; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Denna studie har studerat och jämfört hur elever i språklig sårbarhet och undervisande lärare på gymnasiesärskolan och gymnasieskolan beskriver främjande faktorer för kunskapsutveckling i undervisningen. Studien använder en kvalitativ tolkande- och livsvärldsfenomenologisk ansats. LÄS MER

  2. 12. Speciallärares och lärares perspektiv på nyanlända elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Avin Midhat; [2022]
    Nyckelord :Genre pedagogy; inclusion; newly arrived students; special teachers; transilingual approaches; Genrepedagogik; inkludering; nyanlända elever; speciallärare; transspråkande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Midhat, Avin (2022). Speciallärares och lärares perspektivet på nyanlända elevers lärande i matematik. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmöuniversitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 13. Kommunikation och delaktighet för elevers, lärares och specialpedagogers trygghet i lärande

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktor Helmersson; [2022]
    Nyckelord :communication; goal achievement; school organization; special education; student participation; Sweden; teacher-student relationships; upper secondary school;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to explore how teachers and special educators wished to organize education in a Swedish city´s upper secondary school system in order to reach all admitted students. The purpose was also to identify what pedagogical needs of students and school staff that teachers and special educators enquire for in order to fulfil these goals. LÄS MER

  4. 14. ADHD och gitarrundervisning : En specialpedagogisk analys av gitarrlärares undervisning för elever med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Oliver Britts; [2022]
    Nyckelord :music education; special education; special ed; special pedagogy; ADHD; ADD; guitar; guitar education; high school; upper secondary school; accommodation; musikundervisning; specialpedagogik; ADHD; ADD; gitarr; gitarrundervisning; gymnasieundervisning; anpassning;

    Sammanfattning : One in every twelve pupils in the Swedish school system has the neuropsychiatric disorder known as Attention Deficit Hyperactivity Disorder, or ADHD for short. A disorder which effects the individual’s impulse control and ability to remain focus negatively. LÄS MER

  5. 15. ”Äsch, det är som vanligt, den elevenbrukar springa iväg lite” : En kvalitativ studie om svensklärares definition av NPF och deras arbete med extraanpassning och särskilt stöd i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elma Begic; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassning; särskilt stöd; NPF; generella anpassningar; inlärningssvårigheter;

    Sammanfattning : This study aims to examine how Swedish upper secondary teachers work with extra adaptationand special support regarding neurodevelopmental disorders (NDDs) in upper secondary schooland their perceptions of NDDs and what extra adaptations and special support entail. Tworesearch questions are presented: how do Swedish teachers define extra adaptation and specialsupport in terms of NDDs? And how do Swedish teachers work with extra adaptation andspecial support regarding NDDs in upper secondary school? Qualitative semi-structuredinterviews are conducted with six upper-secondary teachers. LÄS MER