Sökning: "språkutvecklande arbetssätt i förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden språkutvecklande arbetssätt i förskoleklass.

  1. 1. Att utveckla språklig medvetenhet utomhus – observationer av förskollärarnas undervisning utomhus i syfte att stärka barns språkliga medvetenhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Andjelina Alijevikj; Habibe Citak; [2024-02-29]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; utomhusmiljö; förskollärare; språkliga handlingar; ELSA-modellen.;

    Sammanfattning : Tillskillnad från förskolan så bedrivs den planerade undervisningen med språkutveckling i förskoleklass främst inomhus. För att kunna bedriva en undervisning som är lekfull och lustfylld behöver det finnas variation samt medvetenhet i förskollärarnas arbetsmetoder. LÄS MER

  2. 2. Högläsningens språkutvecklande möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Viktoria Karlgren; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; Tidig språk -och läsutveckling; Sociokulturell teori; Svenska;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur lärare arbetar med högläsning som ett pedagogiskt verktyg för språkutveckling samt om det finns en medveten progression i högläsningsarbetet mellan förskoleklass till årskurs 3. Studien bygger på fem lärares arbete och uppfattningar gällande högläsning som språkutvecklande arbetssätt. LÄS MER

  3. 3. Nyanländ, eller? : Språkutvecklande arbete för förskoleklasselever som är nya i det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Dreier; Ebba Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; förskoleklass; nyanlända elever; intervju; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien undersökte hur lärare arbetar språkutvecklande för förskoleklasselever som är nya i det svenska språket. Enligt skollagen klassificeras förskoleklasselever som är nyanlända inte som nyanlända elever och har därför de inte samma rättigheter och tillgång till stöd som nyanlända elever. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med språkutvecklande modaliteter i svenskämnet : En litteraturstudie som undersöker hur modaliteter kombineras och används i förskoleklass och årskurs 1–3 ur ett språkutvecklande perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Brickarp; Josefin Kahn; [2021]
    Nyckelord :modalitet; multimodal; estetiska uttrycksformer; svenskämne; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Föreliggande litteraturstudie är baserad på tolv vetenskapliga artiklar med syfte att undersöka hur tidigare forskning beskriver användandet av kombinerade modaliteter inom svenskämnet. Studien beskriver hur modaliteter kan verka språkutvecklande i förskoleklass och årskurs 1–3 samt hur styrdokumenten behandlar modaliteter och multimodala arbetssätt. LÄS MER

  5. 5. "Var lägger jag och en?" - Lärares förhållningssätt till språkutvecklande matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Kihlberg; Matilda Olofsson; [2019]
    Nyckelord :matematik; matematiklärares förhållningssätt; språkutvecklande arbetssätt; språkutvecklande matematikundervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker lärares förhållningssätt till språkutvecklande matematikundervisning och hur en sådan kommer till uttryck i praktiken. Tidigare forskning visar att det finns många fördelar med att arbeta språkutvecklande i matematikämnet men att lärare tenderar att motsätta sig arbetssättet. LÄS MER