Sökning: "stark estetik"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden stark estetik.

  1. 1. Gösta Berling, starkast och svagast bland människor : En studie av karaktärsgestaltning

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sarah Collis; [2023]
    Nyckelord :Selma Lagerlöf; Gösta Berlings saga; karaktär; gestaltning; berättarteknik; narratologi; etik; estetik;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur huvudkaraktären i Selma Lagerlöfs debutverk Gösta Berlings saga gestaltas. Fem olika kapitel har valts ut på grund av att de är mest utmärkande för Gösta Berlings karaktärsgestaltning och utveckling. LÄS MER

  2. 2. "Här sitter jag och känner in rummet" : - Estetik, ledarskap och diskurser i Sommar med Ernst

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Emma Norrby Andersson; [2023]
    Nyckelord :Kapital; diskurs; folkhem; svenskhet; Ernst Kierchsteiger;

    Sammanfattning : Bland Tv4-s så kallade livsstilsprogram finner man programmet Sommar med Ernst. Programledaren och designern Ernst Kirchsteiger renoverar och förskönar olika vackert belägna hem, ofta sommartorp. För många svenskar är Sommar med Ernst förknippat med svensk sommar, och Ernst har blivit en symbol för en viss svenskhet. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie av aspekter som formar konsumentbeteende i samband med tillfälliga influencer-kollektioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Ida Kransenstedt; Sadaf Yahyaei Fard; [2023]
    Nyckelord :Authority; limited edition; Cialdini; influencer marketing; scarcity; consumer behavior; purchase decision; social proof; social media; sympathy principle; temporary collections.; Auktoritet; begränsad upplaga; Cialdini; influencer marketing; knapphetsprincipen; konsumentbeteende; köpbeslut; sociala bevis; sociala medier; sympatiprincipen; tillfälliga kollektioner.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföring är i en ständigt föränderlig kontext. Influencer marketing är idag en effektiv strategi, där företag samarbetar med influencers för att marknadsföra sina produkter och bygga förtroende hos följare. Användning av begränsade produkter som framgångsrik influencer marketing betonas. LÄS MER

  4. 4. Strategier för att skapa upplevelsevärden : en studie av hotellnäringen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lina Melander; Elin Larsson Kalla; [2023]
    Nyckelord :upplevelseekonomi; upplevelsevärde; hotellnäringen; transformativt ledarskap; transaktionellt ledarskap.;

    Sammanfattning : Grundläggande behov är idag i högre grad tillgodosedda vilket resulterat i att kraven hos konsumenter förändrats till att behöva mer för att bli nöjda, detta kopplat till översta trappsteget i Maslows behovstrappa- självförverkligande. Som en följd av det förändrade behovet har vi stött påbegreppet upplevelseekonomi, vilket först myntades i slutet av 1900-talet, och ses som ett ytterligare värdeerbjudande till konsumenten utöver produkt, tjänst och service. LÄS MER

  5. 5. Mellanförskap en ambivalens mellan kultur, estetik och konst : En postkolonial studie av mellanförskapserfarenheter inomkonstnärliga högskolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Atorina Adam; [2022]
    Nyckelord :Mellanförskap; postkolonialism; socialkonstruktionism; vita blicken; estetiska preferenser;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa upplevelser av att leva i ett s.k. mellanförskap och därtill attstudera vid konstnärliga utbildningar. Detta analyseras med stöd av postkolonial teori. LÄS MER