Sökning: "strukturperspektivet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet strukturperspektivet.

  1. 1. Aktör och struktur i realskolansläroböcker : En kvalitativ studie av fem läroböcker mellan 1905 till 1945 med mål att se hurrealskolans läroböcker förändrades med avseende på hur aktörsperspektivet ochstrukturperspektivet har använts av författarnas skildringar rörandefolkvandringstiden.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Fabian Hage Huber; [2022]
    Nyckelord :Realskolan Läroböcker Didaktik Struktur Aktör;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ innehållsanalys av fem av realskolans läroböcker i allmänhistoriamellan åren 1905 till 1954. Uppsatsens mål är att undersöka om förändringar har skett i läroböckernamed avseende hur aktörsperspektivet och strukturperspektivet har använts i dem. LÄS MER

  2. 2. PÅVERKAS ORGANISATIONSKULTUREN AV ARBETSPLATSFÖRÄNDRINGAR? : En kvalitativ studie av en organisation och ett urval av dess medarbetare.

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Agnes Hansius; Emelina Sjösten; [2021]
    Nyckelord :Organisational culture; teleworking; covid-19; social environment; communication.;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie där syftet var att undersöka hur arbetsplatsförändringar till följd av covid-19 pandemin påverkar en organisations kultur. De arbetsplatsförändringar som står i fokus är när vissa medarbetare fortsätter arbeta på plats och andra börjar arbeta hemifrån. LÄS MER

  3. 3. Övergång mellan förskola och förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Diana Jonsson; Lindquist Rebecca; [2020-03-02]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; barn i behov av särskilt stöd; metoder för övergångar;

    Sammanfattning : Syfte Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka och belysa frågor kring övergången mellan förskola och förskoleklass, och i synnerhet för barn i behov av särskilt stöd. Av särskild vikt är att diskutera de möjligheter och hinder som pedagoger upplever i samband med övergångarna och hur dessa kan bli effektivare för att optimalt främja barnens fortsatta lärande och utveckling. LÄS MER

  4. 4. Lärares upplevelse av inkludering – av elever i behov av språkligt stöd i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marianne Ainalem; [2017]
    Nyckelord :En skola för alla; inkludering; delaktighet; språkligt stöd i undervisningen; sociokulturell teori; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : --Syfte och frågeställningar--Detta examensarbete syftar till att belysa lärares uppfattning om begreppet inkludering samt deras upplevelse och deras förutsättningar att arbeta med inkluderande undervisning med elever som är i behov av språkligt stöd i undervisningen.--Teoretisk förankring--Studiens teoretiska ansats utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv, vilken belyser betydelsen av samspel mellan lärare och elev. LÄS MER

  5. 5. Digitalisering - hot eller möjlighet? : En kvalitativ studie om redovisningskonsulters uppfattningar om digitaliseringens påverkan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Matilda Johansson; Anna Brindsjö; [2015]
    Nyckelord :Digitalisering; IT; struktur; bedömning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har sett att utvecklingen av teknologi har påverkat revisionsprocessen med både för- och nackdelar. Större delen av den tidigare forskningen fokuserar på revisorer men i och med lagförändringen om slopad revisionsplikt och redovisningskonsulternas starkare ställning har vi valt att studera redovisningskonsulters uppfattningar om digitaliseringens påverkan på redovisningsprocessen. LÄS MER