Sökning: "studiens design kvalitativ studie"

Visar resultat 1 - 5 av 595 uppsatser innehållade orden studiens design kvalitativ studie.

  1. 1. Lärmiljö i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter kring utformning av lärmiljö för barn i behov av särskilt stöd, barn med intellektuell funktionsnedsättning (IF)tillsammans med andra barn i förskolan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ilda Halilovic; Anna Åberg; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; lärmiljö; inkludering; pedagogiska miljöer; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att förskolan sällan anpassar sina lärmiljöer utefter barn utan att barn behöver anpassa sig till lärmiljön. Detta står rakt emot intentionen med läroplanen för förskolan, vilken styr förskollärarens ansvar kring lärmiljön, som är tydlig med att det ingår i professionen att kunna bygga lärmiljöer utefter barnens intressen och behov. LÄS MER

  2. 2. Surfplattan i förskolebarnsutbildning. : En kvalitativ studie om didaktiskafördelar och nackdelar i förskollärares berättelser omsurfplattan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fredrik Ellestad; Nathan Jeroense; [2024]
    Nyckelord :Design för lärande; surfplatta; didaktik; Learning design sequences; förskola; förskollärare; lek; multimodalitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Undersökningen syftade till att utforska och skapa förståelse för vilka didaktiska fördelar och nackdelar som återberättas av förskollärare relaterat till användning av surfplattor för barnens utbildning i förskolan. Detta då digitala verktyg i förskolan är en ständigt pågående debatt. LÄS MER

  3. 3. Spelmissbruksbehandling i Sverige : En kvalitativ studie om behandlares upplevelser av att arbeta med spelmissbruk

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Peiman Moradabbasi; Isak Nelson; [2024]
    Nyckelord :Social work; Qualitative research; Gambling problems; Gambling treatment; Socialt arbete; Kvalitativ studie; Spelmissbruk; Spelmissbruksbehandling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur behandlare inom spelmissbruk beaktar hjälpsökandes behov, upplever verksamhetens behandling och förutsättningar att hjälpa, samt vilka hinder och möjligheter som finns i behandlarens arbete. De teoretiska begrepp som användes i analysen var stigma, handlingsutrymme, behandlingsidealet, samverkan och behandlingstankar. LÄS MER

  4. 4. Att skapa livslång hälsa : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare arbetar med hälsa i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elise Jansson Forsman; Lucas Jahjah; [2024]
    Nyckelord :Health; Practical Education; Assessment; Healthying; learning by doing; Hälsa; Praktisk undervisning; Bedömning; Hälsoförmåga; Upplevelsebaserad pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studien syftar till att undersöka hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa förmedlar och befäster praktisk kunskap hos elever med syfte att skapa livslång hälsa. Studiens frågeställningar: Hur arbetar gymnasielärarna praktiskt med hälsa i ämnet idrott och hälsa och hur bedöms de praktiska momenten i hälsa i ämnet idrott och hälsa? Teori och Metod Studien har en kvalitativ ansats, med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod där intervjuguiden skapats utifrån teorin om learning by doing samt begreppet healthying. LÄS MER

  5. 5. Tjänstehund - verktyg eller självständig aktör? En studie om hur hundförare upplever hundens roll i arbetet

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Helene Öberg; [2024]
    Nyckelord :Service dog; socially distributed cognition; roles; relationship; and communication.; Tjänstehund; socialt distribuerad kognition; roller; relation och kommunikation.;

    Sammanfattning : The study was conducted with a qualitative design to explore dog handlers' experiences of the roles assumed by the dog when they work together in actual operations and to determine if there is an interaction that qualifies as socially distributed cognition. In the study, handlers working in the Swedish Police Authority, the Swedish Armed Forces, and the Swedish Customs were interviewed based on three research questions: how they perceive the dogs’ contributions, the dogs’ limitations, and the relationship with the dog. LÄS MER