Sökning: "theatre as a school subject"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden theatre as a school subject.

  1. 1. Elddop : Om fem män i den kanadensiska armén och deras upplevelser av första världskrigets västfront

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :William Sidhammar; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The main purpose of this study was to bring history to life in order to contribute to a greater understanding of historical characters. Being able to relate to historical individuals will greatly increase student's interests in relation to the subject, and thereby their knowledge. LÄS MER

  2. 2. ¿Herramientas modernas más importantes que las tradicionales?  : Una investigación del uso de recursos didácticos en la enseñanza de ELE

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Eleonore Ardin; [2015]
    Nyckelord :Didactic resources; traditional- modern resources; learning styles; Spanish as a foreign language; comprehension; motivation; grades.; Recursos didácticos; recursos tradicionales –modernos; estilos de aprendizaje; enseñanza de ELE; competencias; motivación; notas.;

    Sammanfattning : This quantitative study that is based on a collection of 151 questionnaires focuses on the use of different resources in relation to the teaching and learning of Spanish as a Foreign Language in three different upper secondary schools and one secondary school in the city of Karlskrona, Blekinge, Sweden. The aim is to get a clearer view on students’ and teachers’ perceptions on the following resources: textbook, PowerPoint, music, video, film, articles, theatre or fiction. LÄS MER

  3. 3. Drama och teater i gymnasieskolan? : En litteraturstudie där syften med drama/teater utforskas, analyseras och diskuteras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Svensson; [2014]
    Nyckelord :Subject integration; Drama; Theatre; Upper Secondary School; Education; Cultivation; Artistic subjects; Artistic activities; Aesthetic Learning Processes.; yckelord: Drama; Teater; Gymnasieskolan; Ämnesintegrering; Utbildning; Bildning; Estetiska ämnen; Estetisk verksamhet; Estetiska läroprocesser.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien är en litteraturöversikt som analyserar forskningsbaserade texter och lyfter fram syften med drama/teater i gymnasieskolan, utifrån den analyserade litteraturen. Studien redogör både för syften med drama/teater som enskilt ämne och integrerat med andra ämnen. LÄS MER

  4. 4. Teaterpedagogik på gymnasieskolans estetiska program : Sju teaterlärare samtalar om sin undervisning

    Magister-uppsats, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :Jens Remfeldt; [2013]
    Nyckelord :Theatre teachers; theatre education; theatre as a school subject; upper secondary school; the arts program; action research; Teaterlärare; teaterundervisning; teater som ämne; gymnasieskola; estetiska programmet; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes på gymnasieskolans estetiska program under tiden gymnasiereformen, Gy 2011, tog form. Syftet med denna uppsats är att lyfta fram, medvetandegöra, synliggöra och beskriva en grupp teaterlärares grundläggande ställningstaganden om gymnasieskolans teaterundervisning. Två huvudteman interagerar. LÄS MER

  5. 5. De äldre samlingarnas betydelse för kulturarvet : En studie om hur tre bibliotek arbetar med äldre material i förhållande till nationell praxis.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Daniel Åberg; [2012]
    Nyckelord :bevarande; kulturarv; digitalt; lagar; samlingar; folkbibliotek; kungliga biblioteket; resurser; tillgänglighet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to compare how three local librarieshandle their collections, and to compare this with handlingcollections at national level. I have investigated librarian’sopinions of their collections and how they take care andpreserve them for the future. LÄS MER