Sökning: "träning skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 460 uppsatser innehållade orden träning skolan.

  1. 1. Att arbeta med yoga och mindfulness i undervisningen : en kvalitativ intervjustudie med sex lärare i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Maja Bäckman; Caroline Enderin; [2024]
    Nyckelord :idrott; idrottsundervisning; skolan; grundskola; gymnasiet; yoga; mindfulness; mental träning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur idrottslärare som använder sig av yoga eller mindfulness i sin undervisning gör för att forma sin undervisning i det samt vilka möjligheter och hinder det finns med yoga och mindfulness relaterat till undervisningen. Följande frågeställningar har studien utgått ifrån: Vad lyfter lärarna som viktigt vid utformningen av sin undervisning i yoga och mindfulness? Vilka för- och nackdelar ser lärarna med undervisningen i yoga och mindfulness? Vad bör man tänka på vid undervisning i yoga och mindfulness? Studien har använt sig av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Kan du simma? : Ur ett skolperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Per Stiller; [2024]
    Nyckelord :kursplan; läroplan; idrott och hälsa; lärare i idrott och hälsa; simkunnighet;

    Sammanfattning : I den här studien är målen att undersöka eventuella utmaningar och hinder som lärare inom idrott och hälsa står inför vid momentet simning. Simning är nyckeln till att vara säker i vattnet och samtidigt ger det dig glädje av fritidsaktiviteter och träning i vatten. LÄS MER

  3. 3. Bollspel i skolan: Lärares sätt att motivera och anpassa bollspel som innehåll i ämnet idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Conrad Wahlsten; Albin Dahlqvist; [2024]
    Nyckelord :Social samverkan; pedagogiska åtgärder; kvalitativ intervjustudie; didaktik;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har allt fler kritiska röster höjts angående bollspel som innehåll i idrottsundervisningen i skolan. Argument som att det används allt för ofta och att bollspel riskerar att leda till att vissa elever exkluderas har varit ledande för kritiken gentemot bollspel. LÄS MER

  4. 4. Utilizing energy-saving techniques to reduce energy and memory consumption when training machine learning models : Sustainable Machine Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Khalid El Yaacoub; [2024]
    Nyckelord :Sustainable AI; Machine learning; Quantization-Aware Training; Model Distillation; Quantized Distillation; Siamese Neural Networks; Continual Learning; Experience Replay; Data Efficient AI; Energy Consumption; Energy-Savings; Sustainable ML; Computation resources; Hållbar maskin inlärning; Hållbar AI; Maskininlärning; Quantization-Aware Training; Model Distillation; Quantized Distillation; siamesiska neurala nätverk; Continual Learning; Experience Replay; Dataeffektiv AI; Energiförbrukning; Energibesparingar; Beräkningsresurser;

    Sammanfattning : Emerging machine learning (ML) techniques are showing great potential in prediction performance. However, research and development is often conducted in an environment with extensive computational resources and blinded by prediction performance. LÄS MER

  5. 5. Yoga och mindfulness i skolmiljö : En systematisk litteraturstudie av yogabaserade praktiker som en resurs för elever och lärares välmående.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elisabeth Ehrlich; Elin Mattsson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study is to examine, through existing research, the relationship between yoga-based practices in school and the mental health and well-being of students and teachers in an increasingly stressed and high-performing world. Our questions are: What does research say about yoga-based practices in relation to mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for research on yoga-based practices and mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for the implementation of yoga-based practices in schools? In order to achieve the aim and answer our questions, we have chosen to do a systematic literature study. LÄS MER