Sökning: "uppfattning idrott"

Visar resultat 21 - 25 av 274 uppsatser innehållade orden uppfattning idrott.

  1. 21. Från "kvinnlig frigörelse" till "blygsamma super-förebilder" : En multimodal kritisk diskursanalys av förändringar i feministiska budskap i reklam över tid

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cornelia Jensen Sten; Gabriella Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Femvertising; feminism; advertising; discourses; postfeminism; commodity feminism; Femvertising; feminism; reklam; diskurser; postfeminism; kommodifierad feminism;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to research in which way feminist messages are incorporated and communicated through femvertisements from the 1970’s, 1990’s and 2010’s. In doing so our goal is to achieve an elaborated understanding of how feminism is used in advertisements as well as how these messages have changed over time. LÄS MER

  2. 22. Idrott och hälsa, ett ämne för alla? : En kvalitativ studie kring hur elevers socioekonomiska situation påverkar deltagandet i ämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Elin Lackegård; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; socioekonomiska förhållanden; föreningsidrott; kapital; deltagande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur elevernas socioekonomiska och sociokulturellaförhållanden kan påverka deras deltagande på lektionerna. Empirin samlades in genomkvalitativa intervjuer samt fokusgruppsintervjuer på en skola i ett område med lägresocioekonomiska förutsättningar. LÄS MER

  3. 23. Från motionsutövande till tävling : Damthaiboxares upplevelser av karriärövergången

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Fanny Jansson; [2023]
    Nyckelord :junior-to-senior; female; thaiboxing; career transition; junior-till-senior; damer; thaiboxning; karriärövergång;

    Sammanfattning : Thaiboxning har sitt ursprung i Thailand och är en stående kampsport som kännetecknas av hårda närkamper med teknisk finess. Denna idrott kräver en hel del av utövaren, såväl fysiskt som mentalt. LÄS MER

  4. 24. Idrottslärares uppfattning om undervisning av elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Karolina Palonek; Caroline Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; NPF; Neuropsykiatriskfunktionsnedsättning; Skola; Idrott; Lärare; Inkludering;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa arbetar med elever samt elevgrupper med NPF i den ordinarie undervisningen och hur detta fungerar i praktiken. De centrala frågorna är: hur arbetar idrottslärare med elever med NPF? och hur upplever idrottslärare att arbetet med elever med NPF i ordinarie undervisningsgrupper fungerar i praktiken?  Metod Med utgångspunkt från frågeställningen utgick studien från ett kvalitativt tillvägagångsätt där intervjuer gjordes på sex stycken idrottslärare från grundskolan. LÄS MER

  5. 25. Elevers uppfattning om hur idrottslärare jobbar med motivation inom ämnet idrott & hälsa : En intervjustudie på avancerad nivå

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :André Lopez; Anton Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :SDT; Motivation in education; Motivation;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från frågeställningen hur upplever gymnasieelever att lärarna i idrott och hälsa arbetar med motivation i sin undervisning? Syfte Studiens syfte är undersöka hur elever som går sista året på gymnasiet upplever att deras lärare arbetar med motivation under lektionerna i den vardagliga skolverksamheten. För att besvara frågeställningen användes följande underfrågor; Vad motiverar eleverna i ämnet idrott och hälsa? Tror eleverna själva att det går att motivera alla elever i skolan? Tror eleverna att det är ett medvetet eller omedvetet arbete med motivation från lärarna? Upplever eleverna ämnet idrott och hälsa som motiverande?   Metod Studien är av en kvalitativ ansats. LÄS MER