Sökning: "vård-och omsorgsutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden vård-och omsorgsutbildning.

  1. 1. Elevers perspektiv på lärande till en yrkesroll. En aktionsforskningsstudie tillsammans med elever på ett vård-och omsorgsprogram

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Edefors; [2023-09-25]
    Nyckelord :Yrkesprogram; medskapande elever; aktionsforskning; vård-och omsorgsutbildning; lärmiljö; yrkesroll; arbetsplatsförlagt lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur elever som aktiva medskapare i ett aktionsforskningsprojekt kan vara med och utveckla den skolförlagda lärmiljön på ett yrkesprogram. Målet är att synliggöra elevers perspektiv av lärandet till en yrkesroll på ett vård-och omsorgsprogram. LÄS MER

  2. 2. Det gäller att tänka om : En studie om vård- och omsorgslärares upplevelse av distansundervisning under covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pia Svensson; [2022]
    Nyckelord :covid-19; didaktik; distansundervisning; pedagogik; relationer; vård- och omsorgsutbildning; yrkeslärare;

    Sammanfattning : Under tiden för covid-19-pandemin infördes olika typer av restriktioner. Vissa av dessa kom att påverka skolorna som var tvungna att frångå reguljär undervisning och i stället bedriva undervisning på distans. LÄS MER

  3. 3. Ett lärande sammanhang : En studie om elevers upplevelse av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet av sitt lärande

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Annetthe Dahlberg; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien utgår från Aron Antonovskys teori om känsla av sammanhang (KASAM) och hur detta relaterar till elevers känsla av sammanhang i sitt lärande utifrån begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Syftet med studien var att undersöka i vilken utsträckning elever upplever att det salutogena synsättet/förhållningssättet genomsyrar lärandet inom vuxenutbildningen. LÄS MER

  4. 4. Språktest vid antagning till vård- och omsorgsutbildningarna för vuxna i Värmland. : En kartläggning av användandet och testets validitet.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pernilla Olsson; [2015]
    Nyckelord :Language test; health- and care education; Värmland; Språktest; vård- och omsorgsutbildning; Värmland;

    Sammanfattning : In view of the difficulty of recruiting staff to care profession and in terms of the increasing need to find ways of ensuring a good language level in the profession, have an interest in language tests been revealed. The purpose of this paper is therefore to highlight the use of language tests for admission to the care courses for adults in Värmland. LÄS MER

  5. 5. Kompetens och Evidens : inom boendestöd socialpsykiatri i Värmland och Dalsland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Inger Granath; Ann Bergfeldt; [2014]
    Nyckelord :Housing support; Competence; Evidence-based practice; Human resource management HRM ; gender.; Boendestöd; Kompetens; Evidensbaserad praktik; Human resource management HRM ; Genus.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att kartlägga vilka förutsättningar boendestödjare i Värmland och Dalsland har att hantera sina arbetsuppgifter utifrån kompetens och evidens. Vi använde oss av en kvantitativ metod och gruppenkäter för att kunna göra denna kartläggning. LÄS MER