Sökning: "vad är inFormell kompetens"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden vad är inFormell kompetens.

  1. 6. Samverkan inom elevhälsan : Ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Karlsson; Anki Larsson; [2019]
    Nyckelord :EHT; elevhälsa; kategoriskt; relationell; samverkan; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att undersöka hur elevhälsan och undervisande pedagoger samverkar samt vad som är föremål för denna samverkan. Med undervisande pedagoger avses utbildade lärare i åk 1-9 vars primära uppdrag är att leda och undervisa klasser. LÄS MER

  2. 7. Knuffar, assistenter och tilläggsbelopp. En studie av gymnasieskolors dokumentation kring extra anpassningar och särskilt stöd ur ett diskursanalytiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helén Johansson; [2018]
    Nyckelord :avreglering; diskursanalys; dokumentation; juridifiering; skolans styrning; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : AbstractÄnda sedan mitten av 1970-talet har begreppet åtgärdsprogram, för elever i behov av särskilt stöd, funnits med i styrdokumenten för den svenska skolan. Under årens lopp har dock premisserna för den statliga styrningen av skolan varierat. LÄS MER

  3. 8. Hur ser rekryteringsprocessen ut i familjeägda företag? : En kvalitativ studie av tre familjeädga företag i Jönköpingsregionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Frida Eriksson; Frida Sjökvist; [2016]
    Nyckelord :Family business; Nepotism; Formal recruitment; Informal recruitment; Wrong fit recruitment; Familjeföretag; Nepotism; Formell rekrytering; Informell rekrytering; Felrekrytering;

    Sammanfattning : Favorisering av familjemedlemmar vid tillsättandet av en tjänst är något som inom forskning definieras som “nepotism”. Vilket vidare innebär att oförtjänta belöningar erhålls och att orättvis diskriminering vid anställning kan förekomma. LÄS MER

  4. 9. Lika barn leka bäst – hur vidareutbildningar skapar likformiga chefer

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Gabriella Dorén; Linn Saalbach; [2013]
    Nyckelord :Institutionell isomorfism; EMBA; homogenitet; chefskap; ledarskap; kontaktnät; legitimitet;

    Sammanfattning : Det finns en skillnad mellan ledarskap och chefskap, det senare kan ofta ses ur ett merbyråkratiskt perspektiv och är alltid en utsedd roll. Ledarskap däremot kan vara en informell rolldär fokus kan ligga på att motivera och leda medarbetare. Dock är båda i starkt behov avvarandra för att nå framgång. LÄS MER

  5. 10. Rektorers sociala representationer av lärarskicklighet : "Dem vill man ju ha i klassrummet"

    Master-uppsats, HLK, Skolnära forskning

    Författare :Christina Bring; [2013]
    Nyckelord :lärarskicklighet; sociala representationer; fokusgrupper; rektorer; pedagogiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att via fokusgrupper undersöka rektorers sociala representationer av lärarskicklighet samt hur de samtalar om bedömning och premiering av de lärare som de upplever är skickliga. Det resultat som framkommit är att rektorer har en gemensam bild av vad lärarskicklighet är utifrån formell och informell kompetens, men att tonvikten läggs på olika kompetenser i rektorsgrupperna. LÄS MER